Vill satsa i hamnen - om det finns plats

Den mängd gods som hanteras i hamnen Lysekil kan fördubblas. Det som ställer till med svårigheter är brist på plats för nya magasin, något som kan bli en vinstlott för hamnen i Uddevalla. Nu vill Brofjorden Ship Agency träffa företrädare för Lysekils kommun och diskutera framtidsplanerna i hamnen.

ANNONS
|

– Vi gör gärna den här satsningen i Lysekil men vi har också kontakter med andra hamnar, säger Mikael Baaz, vd på Brofjorden Ship Agency.

Nyligen fick kommunen en skrivelse från bolaget med rubriken "Vad händer med Lysekils hamn?" Ett möte hålls inom kort.

– Det vi ägnar oss åt i första hand är de tankfartyg som kommer med last till Brofjorden. Det är också så att vi vill ha fler ben att stå på. För några år sedan började vi titta mer på det område som kallas för torrlast. Det handlar exempelvis om att hantera, virke, pappersmassa, sten eller byggvaror. Inom det segmentet finns möjligheter att påverka var godset ska hanteras.

ANNONS

Pågående förhandlingar

Just nu pågår förhandlingar med flera nya kunder och om allt går som planerat handlar det 2018 om en volym på 100000 ton. Det är nästan lika mycket gods som hanterades i Lysekils hamn under 2016.

– Vi som driver det här bolaget kommer från Lysekil och vi tycker det känns naturligt att göra den här satsningen här. Det vi behöver är tillgång till ytor där det kan byggas nya magasin. Det svar som vi fått är att nuvarande ytor är utnyttjade.

Diskuterar med andra hamnar

Det handlar både om företag som har kontrakt i Lysekils hamn eller gällande optionsavtal, I nuläget har l Brofjorden Ship Agency också kontakt med hamnarna ibland annat Uddevalla och Varberg för att diskutera ett framtida samarbete.

– Vi vill ha en långsiktig lösning för våra kunder och ser gärna att sjöfarten används för att transportera gods i stället för lastbil av miljöskäl.

En fråga som ska diskuteras är framtiden för Lysekilsbanan.

– Vi ser gärna att gods transporteras till hamnen på järnväg. Men det går också bra att transportera gods med lastbil.

Kan skapa ytterligare jobb

Dan Eriksson, chef i Lysekils hamn, är positivt inställd till l Brofjorden Ship Agency planer.

– I dag är det cirka 35 personer som arbetar i hamnbolag och övriga företag som har med hamnen att göra, säger han. Om hanteringen av gods ökar med 100000 ton kan det innebära att ytterligare ett tiotal personer kommer att få jobb i hamnen.

ANNONS

Det som ställer till med problem är att det saknas tillgång på mark genom olika kontrakt eller optionsavtal, enligt Eriksson.

– I stort sett hela Grötö rev är upplåst i ett optionsavtal. De bristande ytorna innebär att vi har fått säga nej till företag som haft planer på att etablera sig här.

I dag har Brofjorden Ship Agency, som startade 2006 av ett antal personer som jobbat med skeppsmäkleri och skeppsklarering, nio heltidsanställda med kontor i Lysekil och Göteborg.

– Det första som händer när ett rederi ska transportera olja till Preemraff är att vi kontaktas, säger Mikael Baaz. Vår uppgift är att få in fartygen i det svenska systemet och beställa lots, kontakta tullen och andra myndigheter.

När fartygen har lagt till i Brofjorden är det ytterligare arbetsuppgifter som väntar. Det kan handla om att fixa leveranser av mat eller att ordna besök hos tandläkare eller läkare.

– Man kan förenklat säga att vi fungerar som reseledare för de rederier som transporterar olja till Brofjorden, säger Mikael Baaz. De har ofta ingen kunskap i vilka förhållanden som råder här.

ANNONS