För drygt två år sedan infördes ett system på prov i Munkedal. Systemet går ut på att en förskolelärare på varje avdelning ska skifta avdelning en gång per år.
Efter ett samverkansmöte i mars framförde kommunen att rotationen ska fortsätta. Beslutet upprör, och enligt småbarnsföräldern Rosita J Jonsson skapar rotationen en otrygghet för barnen.
–Det blir oroligt för barnen när det blir förändringar i personalgruppen. Det blir ingen kontinuitet vilket är viktigt för att barnen ska kunna känna trygghet.
Tidigare denna vecka lämnade hon in en skrivelse till kommunen där 55 föräldrar, både sådana vars barn redan går på Önnebacka och sådana som ska flytta dit när tillbyggnaden blir klar till sommaren, skrivit under.
I skrivelsen ifrågasätter föräldrarna det faktum att de redan från början inte var involverade när beslutet togs 2014.
–Enligt skollagen är samråd en viktig del av verksamheten. Vårdnadshavarna ska få information om kommande beslut som påverkar verksamheten i god tid så att de kan ha möjlighet att påverka besluten, säger Rosita J Jonsson.
Liselott Sörensen Ringi är sektorchef på barn- och utbildning. Hon menar att beslutet var väl förankrat innan det togs.
–Förskolechefen har informerat på samrådsmöte med föräldrarna i enlighet med skollagen. Anledningen är just för barnperspektivet, att uppfylla det som står i läroplanen. Rotationen bidrar till att man får ett likvärdigt förhållningssätt oavsett om man är på den ena förskolan eller andra, säger hon.
Föräldrarna är oroliga för barnperspektivet, att det skapas en otrygghet när deras lärare byts ut mot nya. Hur ser du på det?
–Vi ser det tvärtom, att tryggheten förbättras utifrån de resurser vi har. Vi har olika syn. Syftet är att det ska bli likvärdigt och en trygg miljö för alla barn. Lärarna kan sprida goda erfarenheter i personalgruppen, och vid frånvaro kan lärare från andra avdelningar stärka upp. Då är det en fördel om de känner barnen.
Bohusläningen har varit i kontakt med ett flertal föräldrar som vill ha bort rotationen. Många av dem var på det senaste mötet som hölls med ledningen. Den samlade bilden är att de är nöjda med personalen på förskolorna, men att det skapas ett missnöje när beslut tas utan föräldrarnas åsikter.
–Vi känner framför allt att vi vill få till en samverkan som fungerar, särskilt nu när det blir sju avdelningar på Önnebacka, säger Rosita J Jonsson.
Samtidigt menar hon att rotation kan vara positivt, om det används på ett annat sätt.
–Lärarna kan byta plats någon vecka för att se någon annans verksamhet och ta med det till sin gamla avdelning. Att det ska vara likvärdigt, det ska man sträva efter, men det får inte vara på bekostnad av barnens trygghet och kontinuitet.
Enligt Liselott Sörensen Ringi planerar kommunen för att ha en arbetsdag tillsammans med föräldrarna längre fram i vår.
–Det är viktigt att vi bjuder in, och att de kan lägga upp inlägg i webbverktyget Unikum. Det blir ett digitalt mötesrum där alla föräldrar kan göra inlägg och chatta med personalen. Det är det vi kan börja med och öppna upp för en dialog, säger hon.
Föräldrarna menar att de inte har fått vara delaktiga i utvärderingen av rotationen, utan att den mest utgått ifrån ledningens eget perspektiv. Kommer ni att göra en ny utvärdering?
–Det måste jag få mer information om innan jag kan uttala mig om det, säger Sörensen Ringi.
Men om det skulle vara så att föräldrarna inte var involverade i utvärderingen, är ni öppna för att göra en ny?
–Som sagt, det måste jag få mer information om innan jag kan svara på det.