Mycket på gång. Dag Legnesjö, ordförande i Munkedal Jernvägs styrelse och Björn Jacobson, ansvarig på museet, har full upp med förberedelserna inför inte mindre än fyra anledningar att fira.
Mycket på gång. Dag Legnesjö, ordförande i Munkedal Jernvägs styrelse och Björn Jacobson, ansvarig på museet, har full upp med förberedelserna inför inte mindre än fyra anledningar att fira.

Fyrtal i jubileer för Munkedals Jernväg

Munkedals järnvägsmuseum har påbörjat arbetet inför sitt jubileum i augusti. Ett nytt rampspår läggs för att härbärgera ett ånglok som hyrts in.

ANNONS
|

I augusti är det 120-årsjubileum för Munkedals Jernväg. Till jubileet kommer man att hyra in ett Brigadlok av samma sort som tidigare gått på Munkedals spår. Brigadloken byggdes under andra världskriget av tyskarna och är speciellt framtagna för att kunna åka på nylagda spår och ta snäva svängar.

– På så sätt kunde de under kriget lägga om rälsen för att följa tyskarnas krigsföring. Det är hålaxlarna på loket som gör att det kan klara att rulla på den nylagda rälsen, säger Björn Jacobson, ansvarig på museet.

Dag Legnesjö som är ordförande i Munkedal Jernvägs styrelse berättar att ett nytt lok kostar 500 000–600 000 kronor.

ANNONS

– De pengarna har vi inte och det ånglok vi har behöver repareras. Därför har vi istället hyrt in ett ånglok till jubileet, säger Dag Legnesjö.

Det inhyrda Brigadloket kommer att fraktas från Värnamo och sedan komma på plats via det nya rampspåret.

Det är inte mindre än fyra jubileum som ska firas den 1 och 2 augusti. Munkedals Jernväg fyller 120 år, lok nr 9, Jenbach fyller 50 år, föreningens trafikering av Munkedals Jernväg har varat i 30 år och trafikeringen av bansträckan Åtorp–Munkedals nedre är 10 år.

ANNONS