Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Det 172 meter långa fartyget var på väg till England den 1 april 1942.

Oljehotet ska undersökas i djupet

Nya dykundersökningar ska visa om man kan tömma vraket på botten vid Måseskärs fyrplats.

Det har gått många år sedan myndigheter och politiker på riksnivå först gången visade oro för vad som kan hända om vraket Skytteren brister och de 4–500 kubik olja som antas finnas kvar i lastrummet läcker ut.

Det 172 meter långa fartyget var på väg till England den 1 april 1942. Fartyget skadades efter att ha beskjutits av tyskarna. Kaptenen sänkte då fartyget utanför Måseskär för att inte tyskarna skulle komma över lasten.

LÄS MER: Tung bärgning med svårigheter

Sjöfartsverket och HaV har klassat vraket som akut miljöfarligt. Att tömma henne på olja på 74 meters djup i stark ström som råder där nere är ett avancerat uppdrag.

Nu har HaV och marinen beslutat att tillsammans göra en vrakplatsundersökning med hjälp av u-båtsräddningsfartyget HMS Belos och specialutbildade röjdykare. Projektet ska pågå i en vecka under november.

Skytteren var en av tio norska fartyg som legat i Göteborg men skulle bryta sig ut och segla hem till Norge 1942.till. De hade på grund av kriget legat overksamma i Sverige. Besättning fick fartygen från flyktingslägren, som bidrog med 330. Till detta kom 70 brittiska skyttar .I Tyskland var man rasande för att Sverige skulle släppa båtarna, och 60 bomb- och attackplan samt 40 marinfartyg dirigerades till Skagerack.

Förre journalisten på Bohusläningen Terje Fredh, berättar om Skytteren i sin bok "Sjöfolk och Kustbor, händelser från havet 1938 - 48.