Snart läge för att tömma Skytteren?

För första gången har röjdykare från bland annat marinbasen i Skredsvik under några dagar varit nere på 74 meters djup vid Måseskär och granskat vraket Skytteren, utanför Lysekil.

ANNONS
|

Det visar sig då att fartygsplåten på sina ställen ännu är mellan 4-6 millimeter tjock. Men fartyget läcker ännu så mycket att man från u-båtsräddningsfartyget Belos igår kunde se olja på ytan och känna lukten av olja ur havet.

–Det talar tydligt för att vi bör tömma henne, säger Fredrik Lindgren som är utredare vid enheten för havsmiljöförvaltning på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Men frågan är om pengarna räcker, trots att myndigheterna fått upp ögonen för problemet. De har tillskjutit 25 miljoner om året i tio år, till hjälp för att sanera de tio största miljöhoten från sjunkna skepp längs den svenska kusten. Under ett enda år kommer saneringen av Skytteren att kosta mer än ett budgetår - alltså mer än 25 miljoner kronor, bedömer HaV.

ANNONS

–Vi hoppas ju kunna äska mer pengar, för att klara detta, säger Lindgren.

Valkokaren Skytteren sänktes 1942 utanför Måseskär av den egna besättningen. Det var under brinnande världskrig och man ville inte att godset ombord skulle komma i tyskarnas händer.

Oljeläckaget från vraket har oroat både myndigheter och allmänhet i många år. Försök har gjorts att finna någon skyldig till vrakdumpningen. Men det har misslyckats.

Myndigheterna har jobbat i 20 år med frågor om skuld, ansvar och miljörisker gällande fartygsvraken utmed kusten. Forskare vid bland annat Chalmers har varnat för en möjlig miljökatastrof och för att även mindre mängder olja kan skada plankton och livet under ytan. Men det är först nu som åtgärderna börjar vidtas på allvar mot Skytteren, vars kvarvarande oljemängd har bedömts till mellan 400 - 500 kubikmeter olja.

Skytteren kallas Sveriges miljöfarligaste vrak.

På onsdagen avslutades dykningarna ner till Skytteren, som gjorts möjliga av marinens u-båtsräddningsfartyg, Belos, som gästat västkusten från Karlskrona och funnits på plats här ute i en vecka.

Nu har Kustbevakningen, Havs- och vattenmyndigheten och diverse andra myndigheter tillsammans med marinen troligen kommit ett rejält steg närmare bärgning av oljan i vraket.

I en veckas tid har dykare och experter arbetat tillsammans utanför Måseskär.

ANNONS

Dykningarna har inte varit hel problemlösa här ute, eftersom det råder starka strömmar och för att en dykare måste gå upp till ytan från 70-80-meters djup i etapper, för att inte drabbas av dykarsjuka.

Flera specialistföretag har hyrts in av HaV för att hjälpa till.

ANNONS