Planerar att nyanställa. Jörgen Ottosson är vd på Najad i Henån. De närmaste månaderna räknar han med att nyanställa flera personer.
Planerar att nyanställa. Jörgen Ottosson är vd på Najad i Henån. De närmaste månaderna räknar han med att nyanställa flera personer.

Vind i seglen för båtindustrin på Orust

Nu är det på väg att lätta för flera av de företag som tillverkar segelbåtar på Orust. Företagen Najad och Hallberg-Rassy håller på att rekrytera ny personal. Och Malö Yachts tänker åter börja tillverka segelbåtar.

ANNONS
|

– Det känns som om det är på väg att ljusna i den här branschen och intresset för att köpa fritidsbåt har ökat på senare tid, säger Jörgen Ottosson, som nyligen fått jobb som ny vd på Najad på Orust.

Den 2 maj tog Jörgen Ottosson, som är maskiningenjör, formellt över arbetet som chef på Najad efter Stefan Berne. Han har tidigare jobbat som vd på företaget Brammer Group som inriktat sig på att leverera olika typer av varor till industriföretag.

– Jag har ägnat mig åt segling sedan jag var liten och det här är ett av mina fritidsintressen. Att bli högste chef för båttillverkaren Najad känns som en stor utmaning.

ANNONS

Jörgen Ottosson har fått ett tydligt uppdrag av ägaren Håkan Eksandh som äger Najad via sitt bolag Hexiron AB.

– Mitt arbete blir att se över nuvarande modellprogram med sikte på framtiden. Givetvis tänker vi fortfarande värna om Najad som varumärke och de segelbåtar som tillverkas.

Najad har tillverkat över 2000 segelbåtar sedan starten 1971 och båtarna har sålts över hela världen. Företagets nuvarande modellprogram innebär att det tillverkas båtar från 37 till 57 fot.

I dag har Najad 15 anställda och tillverkningen av båtar sker vid Lundens industriområde i Henån. Företaget hyr in sig i de lokaler som ägs av Orust Yachts Service.

– Lokalerna fungerar jättebra och vi har inte några planer på att flytta tillverkningen någon annanstans, säger Jörgen Ottosson.

Den ökade efterfrågan har nu lett till att mer personal måste anställas. Just nu pågår ett arbete med att rekrytera två konstruktörer. Efter sommaren är det meningen att två båtbyggare med inriktning mot snickeri och installation ska anställas.

– Vi kommer att ha en mindre fast personalstyrka och i stället köpa tjänster av konsulter när det finns behov av detta, säger Jörgen Ottosson.

Det är fler företag som tycker att efterfrågan ökat på senare tid. Hallberg-Rassy med huvudkontor i Ellös och totalt 116 anställda i koncernen har också märkt att efterfrågan på segelåtar ökat.

ANNONS

– Just nu håller vi på att rekrytera ett par tekniska installatörer, säger Magnus Rassy, vd på företaget. Till hösten kommer vi inledningsvis att anställa ett par nya snickare. Efterfrågan har ökat något på senare tid och vi säljer båtar till kunder i hela världen.

På branschorganisationen Sweboat konstaterar man att intresset för större och mindre fritidsbåtar har ökat.

– Det senaste året har det blivit betydligt ljusare på marknaden än tidigare, säger Mats Eriksson, vd på Sweboat. Men det handlar om en marknad som blivit att mer uppdelad i större och mindre båtar. Vi har under en tid sett en tydlig uppgång när det gäller försäljningen av mindre båtar, exempelvis som man använder för att ta en kortare utflykt över dagen. Nu har det börjat ljusna också när det gäller försäljningen av större båtar som exempelvis Najad och Hallberg-Rassy.

Företaget Malö Yacht i Kungsviken på Orust har efter en rekonstruktion legat i malpåse under några år. Men nu är tillverkningen på väg att starta upp igen.

– Till höst inleds bygget av en Malö 54, berättar Bob Erixsson, ägare till företaget. Det finns också planer på att bygga ytterligare ett par segelbåtar. Vi har redan anställda som ska göra detta arbete och kommer att ta in extrapersonal vid behov.

ANNONS

FAKTA: KRISEN

Den ekonomiska krisen som inleddes med finanskrisen 2008 har slagit hårt mot småbåtsindustrin på bland annat Orust. Många båtbyggare som blivit av med sina jobb har i stället fått arbete i företag som sysslar med reparation och vinterförvaring av båtar.

Najad och Nord West är två företag som gick i konkurs under krisåren. Najad ägs i dag av företaget Hexiron AB och segelbåtarna tillverkas på Orust. Det är oklart när tillverkningen av Nord West-båtarna kan sätta igång.

Malö Yachts i Kungsviken har efter en företagsrekonstruktion åter startat upp sin verksamhet. Hallberg-Rassy med huvudkontor i Ellös har överlevt de tuffa åren genom att minska på antalet anställda.

ANNONS