På väg. Några av deltagarna i Icebug Xperience 2013. Tävlingen har vuxit rejält och det gynnar flera lokala näringsidkare.
På väg. Några av deltagarna i Icebug Xperience 2013. Tävlingen har vuxit rejält och det gynnar flera lokala näringsidkare.

Fullbokat när vandrare och löpare tävlar

Nytt fokus för den lokala besöksnäringen kan ge mer pengar, skapa fler arbetstillfällen och skapa samarbeten mellan lokala aktörer.

ANNONS
|

Vandrings- och löpararrangemanget Icebug Xperience på Soteleden är ett exempel på att bohuslänsk turism är mer än sol, bad och glass under juni, juli och augusti. 400 vandrare och löpare från 18 länder väntas i slutet av veckan till Ramsvik och Sotenäs för att under tre dagar delta i den tredje upplagan av tävlingen som tredubblat sitt deltagarantal sedan premiären 2014.

Soteleden är platsen för tävlingen där Ramsviks Stugby & Camping som blivit tävlingscentrum där alla stugor och husvagnsplatser är fullbokade.

För Annika Johansson och Torbjörn Backlund, ägare till Ramsviks Stugby & Camping, har utvecklingen av verksamheten ökat stadigt. 1999 låg omsättningen på 2,5 miljoner per år – 2016 hoppas företaget gå över 17 miljoner, mycket tack vare en ny typ av besökare som förlängt högsäsongen.

ANNONS

– Vi har förstås märkt av det ökade intresset för att vara aktiv i naturen och inte bara då under den vanliga semesterperioden, säger Annika Johansson.

Företaget har också sökt nya målgrupper och nya säsonger genom till exempel kajakpaddling, men Icebug Xperience blev en katalysator till ett annat sätt att tänka - och tävlingen har också fört med sig mer.

– Ja, arrangörerna kräver att den mat som serveras ska vara närodlad eller närproducerad, berättar Annika Johansson.

Så därför kommer deltagarna att äta till exempel fisk och kött från lokala leverantörer som också får visa upp sina produkter.

Arbetet med att hitta nya målgrupper fortsätter nu och då i samverkan med andra lokala aktörer och rör till exempel fotografering, måleri och fågelskådning.

– Vi är bra på markservice, att stå för logi och mat, men för aktiviteterna jobbar vi hårt med att hitta samarbetspartners där vi kan skapa paket vilket i sin tur kan generera nya arbetstillfällen. Alla ska göra det som de är bäst på vilket också innebär att gästerna får en bra upplevelse, säger Annika Johansson

Andra företag som också har hittat nya intäktsmöjligheter i samband med tävlingen är till exempel Vann Spa, Nordens ark och Tumlaren.

Turistrådet Västsverige är liksom Sotenäs kommun är partner med tävlingsarrangören.

ANNONS

– Tävlingen är ett jättebra exempel. Företagen har tagit fram paket, både i anslutning till tävlingen och under andra delar av året. Att använda ett evenemang som draglok för utveckling av nya och hållbara produkter är jättebra – det är precis så vi vill att det ska fungera. Det gynnar både kommunerna, besöksnäringen och föreningslivet, säger Johan Engström som är turistrådets affärsutvecklare beträffande naturturism.

Icebug Xperience 2016 from Icebug on Vimeo.

Icebug Xperience

Under tre dagar 2-4 september avverkar löpare och vandrare från totalt 18 länder 74 kilometer. Loppet är uppdelat i tre etapper.

Dag 1: 23 kilometer med 404 meters sammanlagd stigning mellan Hunnebostrand och Smögen varav åtta kilometer över granitklipporna på Ramsvikslandet. Loppet fortsätter över till fastlandet och sedan genom blandad terräng till Kungshamn och målgång på Smögenbryggan.

Dag 2: 29,5 kilometer med 571 meters stigning på en mycket varierad bana med start på Malmön. Loppet fortsätter efter färjetransport till fastlandet genom skogar, över klippor, på stränder, genom stenbrott och vidare mot målgången i Kungshamn.

Dag 3: 21 kilometer, 430 meter stigning. Start i Hunnebostrand där banan går igenom samhället och upp i den bergrika terrängen i närheten. Efter 15 kilometer går banan över bron till Ramsvik, fortsätter längs Sotekanalen och in i Ramsvikslandets karga natur. Loppets sista etapp avslutas vid Ramsviks camping.

ANNONS