WHISKYMAKARE. Pär Caldenby äger och driver Smögen Whisky som gör både whisky och gin.
WHISKYMAKARE. Pär Caldenby äger och driver Smögen Whisky som gör både whisky och gin.

Systembolagets metoder drabbar små producenter

Smögen Whisky riktar skarp kritik mot Systembolagets behandling av deras produkter ute i butikerna. Även de nya reglerna kring butiksdistribution ifrågasätts.

ANNONS
|

I ett öppet brev till såväl Systembolaget som landsbygdsminister Eskil Erlandsson (C) tar Smögen Whisky upp sitt missnöje kring hur deras produkter hanterats sedan lanseringen i mars i år.

– Syns man inte så finns man inte, så enkelt är det tyvärr ofta. Får kunderna felaktigt beskedet att våra produkter inte är tillgängliga drabbar det oss hårt och gör det svårt att som ny aktör ta sig in på marknaden. säger Pär Caldenby, som driver Smögen Whisky AB.

Kritiken bottnar i att kunder felaktigt ska ha fått beskedet att Smögen Whiskys produkter inte fanns tillgängliga, trots att de funnits i lager. Företagets whisky lanserades ursprungligen i mars i år, och redan på whiskymässan i Göteborg i april fick man frågor från kunder som fått negativt besked i butik.

ANNONS

– Då är det väldigt lätt hänt att man bara tar något annat i stället för att beställa, vänta och hämta ut. För oss som ny aktör är detta ett hårt slag.

Pär Caldenby har redan kontaktats av Systembolaget som lovat att utreda problemet, men han känner ändå frustration kring bristen på insyn.

– De lovade att gå ut med information, men det är svårt att kontrollera hur det görs. I och med monopolet är vi helt i händerna på att de sköter sina jobb rätt på Systembolaget.

Den första september börjar även nya regler kring sortiment och distribution att gälla. Tidigare fick varje lokal producent ha sina produkter på hyllan i de tre närmaste systembolagen, men nu utökas detta till de tio närmaste. Den mest kostsamma skillnaden för producenterna blir dock att de själva får bekosta transporten till centrallagret i Örebro, om de vill möjliggöra för kunder i övriga landet att köpa deras produkter.

– Det blir dyrt för oss. Särskilt om vi bra får skicka enstaka paket efter beställning i stället för hela pallar.

Lennart Agén är presschef på Systembolaget och bemöter kritiken.

– Vi kan bara beklaga och be om ursäkt i det här fallet att det brustit med kommunikationen till kunden. Men vi har redan återkopplat till de berörda butikerna och känner oss säkra på att det här inte kommer upprepas.

ANNONS

Gällande de nya bestämmelserna kring sortiment och distribution somt räder i kraft i september menar Lennart Agén att det är fråga om ett missförstånd.

– Visst får man skicka större kollin till lagret i Örebro. Om det handlat om enstaka ordar på flaskor förstår jag Smögen Whiskys frustration. Men det får står för en mindre fraktkostnad till centrallagret och så sköter vi den större biten därifrån.

ANNONS