Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

171220-infrastruktur-581234_se.bhn_1.jpg
Infrastrukturminister Tomas Eneroth tar emot Sverigeförhandlingens tjocka lunta med förslag av Catharina Håkansson Boman.

Besked om snabba tåg i vår

Sverigeförhandlingen, som på regeringens uppdrag förhandlat om höghastighetståg, håller fast vid att staten ska låna till en höghastighetsbana för tåg som kan köra 320 kilometer i timmen. Men regeringen vill inte sätta ner foten än. Efter årsskiftet väntar samtal med oppositionen och i vår kommer regeringens proposition.

- Det är olyckligt om vi inte bygger snabba tåg, det gör man i andra länder, säger Catharina Håkansson Boman när hon presenterar Sverigeförhandlingens slutförslag.

Sverigeförhandlingen är trots namnet en kommitté som sedan 2014 har haft regeringens uppdrag att bland annat förhandla fram förutsättningar för höghastighetståg mellan de tre storstäderna. Med kommitténs förslag skulle en tågresa mellan Stockholm och Göteborg ta två timmar och mellan Stockholm och Malmö två och en halv timme.

Trafikverket ansåg i sin nya transportplan att det räcker med tåg som har en maxfart på 250 kilometer i timmen. Det dyrare alternativet med 320-tåg blir inte så mycket snabbare att det motiverar priset, var resonemanget.

Tittar på kostnaden

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vill inte redan nu sätta ner foten för tåg i 250 eller 320 kilometer i timmen eller takten i utbyggnaden.

- Det är ingen tvekan om att en snabb utbyggnad innebär skalfördelar, men det är också dyrare. Vi måste både titta på kostnader och praktiska förutsättningar, säger han.

- Oavsett om det är lån eller gröna obligationer eller andra finansieringslösningar så ska det betalas. Man måste veta vilka ekonomiska åtaganden det faktiskt innebär.

Prislappen för hela nätet kan hamna på 230 miljarder kronor. Sverigeförhandlingen föreslår lånefinansiering för att snabbt kunna bygga den snabbaste varianten av höghastighetsbana till 2035. Årskostnaden för en 320-bana skulle bli 8,5 miljarder om lånet är på 35 år och 7,4 miljarder på 45 år.

Partisamtal

Efter årsskiftet ska Tomas Eneroth ha samtal med oppositionen om infrastrukturen, inför den proposition som regeringen ska lägga i vår.

- Det är uppenbart att det finns olika åsikter i regeringen, både mellan partier och mellan departement, säger Moderaternas infrastrukturpolitiska talesperson Jessica Rosencrantz.

Hon uppfattar att finansminister Magdalena Andersson uttrycker sig allt mer skeptiskt om lånefinansiering. Och det är ingen tvekan om att Tomas Eneroths miljöpartistiska kolleger i regeringen vill ha snabba tåg som kan bli en seriös konkurrent till flyget.

- Summa summarum får vi väldigt otydliga besked från regeringens sida om hur man vill gå vidare med den här utbyggnaden. För oss handlar den avgörande frågan om finansieringen, säger Rosencrantz.

Alliansen oenig

Höghastighetsbanor var en av Alliansens valfrågor 2014, men sedan dess har Liberalerna sagt att partiet inte längre ser projektet som realistiskt och även Moderaterna har backat på grund av kostnaden.

Centerpartiet vill dock bygga höghastighetsbanor för tåg i 320 kilometer i timmen och vill att bygget ska ske snabbt. Trafikverkets förslag har C-ledaren Annie Lööf avfärdat som en "halvmesyr".

Fakta: Trängselskatt i Stockholm

Regeringen föreslår i en proposition att trängelskatten i Stockholm höjs och förändras från 2020.

Förslaget är en följd av överenskommelser mellan Sverigeförhandlingen, en kommitté under regeringen, och landstinget i Stockholm, Stockholms stad, Solna stad, Huddinge, Vallentuna, Täby och Österåkers kommun.

Trängselskatt ska tas ut en halvtimme tidigare på morgonen jämfört med i dag, både vid infarterna till Stockholms innerstad och på Essingeleden. Avgift tas därmed ut från klockan 6.00.

Skatten höjs för andra tider och olika belopp tas ut för hög- och lågsäsong. Högsäsong är den 1 mars till dagen före midsommar, samt den 15 augusti till den 30 november.

Det högsta beloppet under högsäsong blir 45 kronor för innerstaden och 40 kronor på Essingeleden.

Pengarna ska gå till att finansiera tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan, en spårväg mellan Flemingsberg och Älvsjö, en förlängning av Roslagsbanan samt en T-bana till Hagalund.

Källa: Regeringskansliet

Fakta: Sverigeförhandlingens förslag

Bygg höghastighetsjärnväg för tåg som kan köra 320 kilometer i timmen. Gäller Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö.

Utbyggnaden ska ske snabbt, båda sträckorna bör vara klara cirka 2035. En snabb utbyggnad gör att samhällsnyttor och klimateffekter kan realiseras snabbare, och merkostnader kan hållas nere.

Byggandet ska finansieras via ett eget anslag genom lån i Riksgälden.

Riksgälden får i uppdrag att utvärdera möjligheten att en del av upplåningen kan ske i form av gröna obligationer.

Sverigeförhandlingen har också haft i uppdrag att förhandla om kollektivtrafik och ökat bostadsbyggande i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Det har bland annat lett till avtal om nya tunnelbanelinjer, linbana i Göteborg och totalt 13,8 mil ny cykelbana. Storstadsregionerna och kommuner utmed den tänkta höghastighetsbanan har i gengäld lovat bygga 285 400 nya bostäder.

Källa: Sverigeförhandlingen

MEST LÄST