Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Påsar med ihopsamlad olja på klipporna runt Flatvarps hamn. Oljan kommer från det grundstötta fartyget Makassar Highway, som gick på grund i Tjusts skärgård norr om Västervik den 23 juli. Arkivbild.

    Denna artikel ingår för dig som är kund.

    Bogsering av haverist igång

    Allvarliga skador har upptäckts på det fartyg som har havererat utanför Västervik. Nu inleds en 30 timmar lång bogsering till Oskarshamn – en operation som kan innebära att ännu mer olja läcker ut.

    Skadorna på det havererade fartyget var allvarligare än man tidigare trodde, bland annat upptäcktes en sprickbildning i skrovet som kan hota fartygets stabilitet. Kustbevakningen och andra berörda myndigheter har därför godkänt bärgningsbolagets plan för bogseringen som startade på tisdagskvällen.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

    Operationen kan ta uppemot 30 timmar – och risken för ytterligare läckage är överhängande. De skadade tankarna är tömda, men ombord finns fortfarande hundratusentals liter olja kvar – samtidigt som sprickbildningen i skrovet kan förvärras.

    - Vi kommer att gå väldigt långsamt fram och ligga bakom med flera fartyg för att ta upp den olja som kan tänkas hamna i vattnet, säger Kalle Isaksson, vakthavande befäl vid Kustbevakningen.

    Räddningstjänsten rustar

    Samtidigt med bogseringen fortgår grovsaneringen på land vid Flatvarp på Stora Askö dit räddningstjänsten beställt ytterligare två containrar med utrustning från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

    Räddningstjänsten har också bett om förstärkning från Östergötland och Jönköping samt utökat styrkan från Försvarsmakten till 75 man.

    Jörgen Svensson, räddningsledare vid Västervik kommuns räddningstjänst, uppskattar att arbetet kommer att fortsätta till och med fredag. Man vill försäkra sig om att det finns tillräckligt med resurser vid eventuella nya upptäckter eller läckage.

    - Riskerna är att det blir mer utsläpp när man börjar röra och dra i fartyget. Och börjar fartyget läcka under bogseringen kan olja komma upp på land också längs med kusterna, vindarna är ju sydostliga, säger Svensson.

    14 000 liter olja

    Makassar Highway gick på grund för en vecka sedan och har läckt omkring 14 000 liter olja. Totalt deltar nu mer än 100 personer i operationen. Utöver Kustbevakningen, räddningstjänsten och Försvarsmakten deltar också personer i den frivilliga resursgruppen och frivilliga ortsbor.

    Miljöminister Karolina Skog (MP) hyllar räddningsinsatsen. Samtidigt önskar hon skärpta regler för fartygstrafiken i Östersjön, som klassas som ett särskilt känsligt hav. Det har redan lett till särskilda krav på fartygen, bland annat på dubbelskrov.

    - De reglerna har ju haft väldigt positiv effekt. De flesta fartyg använder mindre dålig olja och olyckorna har minskat, säger miljöministern.

    Tiotal drabbade öar

    Totalt finns tio till tolv oljedrabbade öar och skär, uppskattar Joakim Jansson. Hittills har han fått rapporter om ett tiotal fåglar som fått olja på sig.

    - Man ser att de fått svart färg på sig och att de håller på att feja sig, slickar och biter och vad de nu gör, för att bli av med oljan, säger han.

    Än så länge har ingen av dessa fåglar kunnat fångas in för tvättning, berättar Magnus Edelius från organisationen Katastrofhjälp fåglar och vilt. Att fånga in fåglar till havs är inte möjligt.

    - De måste komma in på stränderna och lägga sig där eller ligga och simma i strandkanten, säger Magnus Edelius.

    Hans bedömning är att det inte verkar bli någon större fågelkatastrof.