Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

180314-varumarkesbrist-636572_se.bhn_1.jpg
Ett varumärke bör helst inte vara för långt och krångligt. Att hitta nya namn som kan patenteras blir därför allt svårare. Arkivbild.

Brist på varumärkesnamn hotar

Den kraftiga ökningen av antalet patenterade varumärkesnamn gör att det kan vara svårt att hitta nya namn, rapporterar SvD Näringsliv med hänvisning till en studie gjord av Harvard law review.

Orsakerna till bristen är flera. Internets intåg har bidragit till en ökad konkurrens om namn då företag i olika länder numera slåss om samma namn i sina domännamn. Att varumärken inte bör vara för långa eller krångliga begränsar antalet möjliga bokstavkombinationer ytterligare. Konsekvensen: en trängseleffekt där allt fler ansöker om att få använda samma ord som redan blivit ett varumärke.

Forskarna bakom studien anser att patent- och registreringsverken bör gå igenom redan godkända varumärken för att se om de används på det sätt som angavs vid ansökan. Dessutom kan trängselavgifter införas för att kostnaden för att behålla ett varumärke kraftigt ökar.

Fakta: Så gjordes studien

TT

I studien har 6,7 miljoner ansökningar om nya varumärken som skickats in till det amerikanska Patentverket 1985-2016 samt 300 000 varumärken som tidigare godkänts analyserats.

Studien har genomförts av forskare vid Harvard law review.

Källa: SvD Näringsliv

MEST LÄST