En man blev påkörd när han arbetade med bärgning på E16 norr om Borlänge. Arkivbild.
En man blev påkörd när han arbetade med bärgning på E16 norr om Borlänge. Arkivbild.

Facket om påkörd bärgare: Fruktansvärt onödigt

En bärgare skadades allvarligt under helgen när han blev påkörd på en väg utanför Borlänge.

ANNONS
|

Mannen som utförde bärgningsarbete blev på lördagsmorgonen påkörd på E16 norr om Borlänge och fördes till Falu lasarett med allvarliga skador. Han har nu förflyttats till Akademiska sjukhuset i Uppsala och händelsen utreds bland annat som arbetsplatsolycka.

Exakt hur den aktuella olyckan gick till är inte klarlagt. Men att personal som arbetar längs vägar råkar ut för farliga incidenter är inte ovanligt, enligt Åke Westerberg, ordförande för Transportarbetareförbundet i Dalarna.

- Det sker incidenter dagligen, att folk swishar förbi med hög fart. Jag upplever det som rysk roulette för blåljuspersonal och bärgningspersonal, säger han.

ANNONS

"Jag blir frustrerad"

Personligen tycker Åke Westerberg att attityden bland många bilförare är problematisk.

- Det jag blir frustrerad över är nonchalansen som trafikanter har mot dem som är ute på vägarna och jobbar. Folk ska fram till varje pris och verkar strunta i om det finns hinder på vägen, säger han.

För att öka säkerheten för bärgnings- och blåljuspersonal ute på vägarna kan en lösning vara att använda så kallade TMA-fordon i större utsträckning, tror Åke Westerberg.

"Större säkerhet"

TMA-fordon är utrustade med påkörningsskydd och ställs på vägen framför en olycksplats för att öka säkerheten för personalen som jobbar vid vägen.

- Det skulle innebära en lite större säkerhet för dem som jobbar, men det måste också till en attitydförändring hos trafikanter.

Och där kan körskolorna spela en viktig roll, tror Åke Westerberg.

- Det vore bra om det anammas redan i körskolan, att man får in en attitydförändring bland dem som tar körkort, säger han.

ANNONS
TT
Fakta: TMA-fordon

TMA-fordon används vid bland annat räddningsinsatser efter trafikolyckor och vid bärgningsarbete. Fordonen är utrustade med ett påkörningsskydd baktill och ställs upp på vägen framför arbets- eller olycksplatsen för att skydda personalen som arbetar vid vägen.

Användandet av TMA-fordon regleras av bland andra Arbetsmiljöverket och Trafikverket. I stora delar av landet är det upp till arbetsgivaren och skyddsombudet att bedöma om ett TMA-fordon behövs vid varje arbetsmoment.

Transportarbetareförbundet vill att det ska vara lag på att TMA-fordon ska användas på riskklassade vägar i hela landet vid servicearbete på väg, alternativt att vägen stängs av helt under arbetet. Fackförbundet har drivit frågan mot Arbetsmiljöverket i förvaltningsrätten, men fick nej. Nu ansöker man om prövningstillstånd i Högsta förvaltningsdomstolen.

Källa: Svenska Transportarbetareförbundet

ANNONS