Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

180217-vraksanering-614977_se.bhn_1.jpg
Det sjunkna fartyget Thetis innehöll 22 kubikmeter dieselolja. Om den skulle ha läckt ut på kort tid hade det kunnat orsaka stora skador i ett känsligt område. Arkivbild.

Hundratals vrak väntar på sanering

Tretton dagars sanering slutade med att 730 liter olja pumpades ut från ett miljöfarligt vrak utanför Smögen. Men det finns fler skepp som behöver saneras. Tusentals vrak ligger utanför Sveriges kust, varav 300 räknas som miljöfarliga.

Fartyget Thetis var fullastat med sill när det sjönk 1985 utanför Smögen. Ombord fanns också över 22 kubikmeter dieselolja – flera gånger mer än i en normal villas oljetank. Thetis ligger på ett känsligt område och om stora mängder olja skulle ha läckt ut på kort tid hade det kunnat orsaka skador på såväl land som i den marina miljön, enligt Havs- och vattenmyndigheten.

Saneringen av Thetis pågick i december förra året som ett pilotprojekt, då man testade en metod att genom fjärrstyrda undervattensrobotar borra håll i vraket och därefter pumpa ut oljan.

Inför saneringen upptäckte dykare att det fanns stora hål i bottentankarna där 22 kubikmeter dieselolja förvarats och tankarna var tomma. Men det fanns över 730 liter olja kvar i dagtankarna som kunde saneras och trots att det mesta av oljan läckt ut över tid ses projektet som en framgång.

"Metoden att undersöka och sedan sanera vraket med hjälp av fjärrstyrda undervattensrobotar fungerade och den olja som fanns ombord är omhändertagen och innebär inte längre någon miljörisk i den här känsliga skärgården", säger Christer Larsson, vid Havs- och vattenmyndigheten, i ett pressmeddelande.

Myndigheten drar lärdomen att liknande projekt framöver bör genomföras under en period av året när det är som bäst väder. Eftersom Thetis haveriplats är oskyddad, med vind från flera håll, fick arbetet avbrytas flera gånger, enligt Larsson.

Notan slutade på 4,7 miljoner kronor och finansierades genom ett anslag från Naturvårdsverket.

Fakta: Fartygsvrak

Längs landets kuster finns cirka 17 000 fartygsvrak. Sjöfartsverket har, i samarbete med andra myndigheter, klassat 300 av dessa vrak som miljöfarliga. Ett 30-tal av vraken utgör en akut miljöfara, enligt bedömningen. Dessa vrak innehåller stora mängder olja, och om oljan läcker ut kan det orsaka skador i stora områden.

Regeringen satsar 25 miljoner kronor om året i tio år för att minska miljöriskerna från vrak.

Källa: Havs- och vattenmyndigheten

MEST LÄST