Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

180628-valkdkampanj-705912_se.bhn_1.jpg
Kristdemokraternas affischer inför valet i september.

KD-kampanj ger dyster bild av välfärden

Kristdemokraterna lovar ett Sverige "du ska kunna lita på" i sin valkampanj. Fokus är på trygghet, vård och äldre.

KD-ledaren Ebba Busch Thor har presenterat partiets nationella valaffischer. Partiet satsar på bilder med dokumentär känsla.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

På en affisch syns ett ansikte på en gråtande kvinna och texten "Skydda henne, inte förövaren", och uppmaningen att skärpa straffen för vålds- och sexbrott.

På en annan syns en patient med syrgasslangar i näsan och texten "Ingen ska behöva dö i kön".

Ny teknik

KD använder sig också av en teknik som göra att man genom en app i telefonen, riktad mot affischen, får ett längre budskap från partiledaren.

Affischerna ska symbolisera det "välfärdssvek" som, enligt KD, många drabbas av i Sverige.

Busch Thor pekar bland annat på att 82 000 människor hade väntat på operation eller specialistvård i mer än 90 dagar i maj. Hon uppger också att både den grova kriminaliteten och vardagsbrotten ökar.

- Vi ska vända välfärdssveket till ett löfte människor kan lita på, säger hon.

Hård konkurrens

Men även fler andra partier profilerar sig i vård och trygghetsfrågor. Busch Thor tycker dock att KD har högst trovärdighet i framförallt vårdfrågor.

- Vi har kapat vårdköer förr, säger hon.

- Jag tror att många kommer att välja ett regeringsfähigt parti som vet vad man ska göra med sjukvården.

KD lyfter i valkampanjen också upp en fråga, som Busch Thor anser vara bortglömd, bristen på äldreboende, genom en valaffisch med en pensionär och texten "Tvingad till ensamhet".

MEST LÄST