Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Moderatledaren Ulf Kristersson vill bygga klart ringleden i Stockholm. Arkivbild

Denna artikel ingår för dig som är kund.

M: Bygg klart ringleden runt Stockholm

Arbetet med den sista fjärdedelen av ringleden runt Stockholm ska återupptas, föreslår Moderatledaren Ulf Kristersson. Han hoppas på en förhandling om kostnader mellan stat, region och kommuner redan i år.

- Vi har begränsad nytta av tre fjärdedelars ringled. Det är mycket bättre att ha en hel ringled, säger Ulf Kristersson till journalister på en bussresa från centrala Stockholm till ett köpcentrum i grannkommunen Nacka.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Den korta färden, via Gamla stan och det pågående Slussenbygget, är bara några kilometer men tar i lunchtrafiken en dryg halvtimme.

- Vi vill bygga färdigt ringleden. Vi har pratat om det här sedan 1980-talet och nu är det dags att slutföra detta, tillägger han.

Kostar nästan 18 miljarder

Satsningen beräknas enligt Trafikverket kosta nästan 18 miljarder, som ska fördelas mellan staten, regionen och berörda kommuner. Enligt finanslandstingsrådet Irene Svenonius (M), också med på bussresan, är målet att det första spadtaget ska kunna tas under kommande mandatperiod.

- Förhandlingen kan gå snabbt, säger hon.

Enligt Svenonius är det normalt att staten tar hälften eller mer av notan för den här typen av projekt, men hon tillägger att det är en förhandlingsfråga. När Södra länken i Stockholm byggdes stod staten för 75 procent av kostnaden.

"Tillväxtmotor för hela Sverige"

M-ledaren Ulf Kristersson tror att projektet, med tunnel mellan Gärdet i de norra delarna av Stockholms innerstad till Nacka, gynnar hela Sverige.

- Det här är en tillväxtmotor för hela Sverige, på samma sätt som Malmö är det för södra Sverige och Göteborg i västra Sverige. Om hela landet ska kunna växa och leva måste vi också se till att kommunikationerna inom och till våra större städer fungerar bra, säger han.

Den stora vägsatsningen innebär inget hinder för parallella satsningar på kollektivtrafik och spårtrafik i området, enligt Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande i Nacka.

- Vi vill att det ska vara kollektivtrafik i den östliga förbindelsen. Exakt vilken typ av spår eller kollektivtrafik får vi återkomma till i förhandlingen, säger Gerdau.