Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

27 timmar efter ordinarie avgångstid kunde planet till Malaga lyfta. Arkivbild

Malagaplan kunde lyfta – 27 timmar försenat

Klockan 09.27 på tisdagsmorgonen lyfte det sista av flygbolaget Primera Airs kraftigt försenade plan med semesterresenärer från Arlanda – 27 timmar efter ordinarie avgångstid.

Malagaplanet skulle ha lämnat Arlanda 06.25 på måndagsmorgonen. Under kvällen kom besked att planet skulle lyfta 03.50 natten mot tisdagen. En tid som sedan sköts fram till 08.30 och därefter ytterligare en timme innan det slutligen kunde taxa ut på startbanan strax före 09.30.

- Nu finns inga av de drabbade resenärerna kvar på Arlanda. Och jag har ingen information om att det ska finnas några andra plan som väntar, säger Anders Porelius, presschef hos flygplatshållaren Swedavia.

Ingen information

Semesterresenärer som bokat avgångar till Barcelona, Alicante och Malaga har de senaste dygnen fått tillbringa många timmar på flygplatsen utan att få någon information från flygbolaget.

- Vi har en väldigt komplicerad teknisk situation och har jobbat länge med att försöka lösa det här. Vi har försökt hyra in ett plan men det har inte funnits något ledigt, sade Ásgeir Vilhjálmsson operativ chef på Primera Air, till SVT Nyheter på måndagskvällen och han bad också om ursäkt för "alla besvär som orsakats".

Frustrerad stämning

Enligt Anders Porelius var stämningen "frustrerad" bland de försenade semesterfirarna.

- Det får man självklart ha förståelse för. Man är ju själv resenär och vet hur man reagerar när man får vänta väldigt länge, säger Anders Porelius.

Swedavia har under de senaste dygnen ökat personalnärvaron på flygplatsen för att i möjligaste mån bistå väntade familjer. Under natten mot tisdagen höll man öppet enbart för Malagaresenärerna.

- Vi hade restaurangen öppen och sedan kan det handla om allt från att ladda mobilen till att ordna skötrum och annat som man behöver ombesörja, säger Anders Porelius.