Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

180519-besiktningsregler-681175_se.bhn_1.jpg
Transportstyrelsens nya regler för besiktning innebär också ändrade regler för utsläppsmätning. Arkivbild.

Nya besiktningsregler får kritik

På söndag träder Transportstyrelsens nya regler vid bilbesiktning i kraft, vilket också medför förändringar för utsläppsmätning. De nya reglerna kritiseras av Naturvårdsverket och besiktningsbranschen.

För att anpassa svensk lagstiftning för avgasutsläpp efter gällande EU-direktiv har Transportstyrelsen genomfört en rad regeländringar som träder i kraft på söndag. Bland annat ersätts det så kallade skyltvärdet som anger utsläppsnivåer, som är specifikt för varje fordonsmodell, med generella gränsvärden som ofta är många gånger högre.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Från Naturvårdsverkets sida välkomnar man att bilar nu måste genomgå avgasmätning, utöver tidigare bestämd OBD-kontroll som innebär att ett elektriskt instrument kopplas till bilen.

- Men det vi vänder oss emot är de föreslagna höjningarna för kolmonoxid och kolväten för bensinbilar. Vi hade snarare sett en skärpning, eller att de åtminstone borde ligga kvar på samma nivå. Vi har inte sett några hållbara motiv för att höja gränsvärdena, säger Leif Holmberg, enhetschef vid Naturvårdsverket.

"Tamare gränsvärden"

Inom besiktningsbranschen är man också oförstående till att Transportstyrelsen inför de högre gränsvärdena.

- Intentionen med besiktningsdirektivet var att höja lägstanivån i Europa. Men i Sverige gjorde man precis tvärtom, här har man gjort tamare gränsvärden än tidigare, säger Tord Fornander, ordförande för besiktningsbranschens organisation Swetic.

Anders Gunneriusson, senior rådgivare på Transportstyrelsen, påpekar att besiktningsbranschens motsättning mot att fastslå utsläpp genom avgasmätning kan hänga ihop med att det innebär merjobb, eftersom de numera kommer behöva varmköra bilarna.

- Det tidigare arbetsförfarandet, när man bara pluggade in en OBD-läsare och läste av koder, var betydligt enklare. Men vi menar att det blir mer rättssäkert så här.

Skyltvärden för låga

Att Transportstyrelsen inför avgasmätning som krav hänger ihop med att de skyltvärden, som biltillverkarna själva angivit, många gånger är så låga att de faktiska utsläppen skulle överskridas vid en verklig mätning.

- Skulle vi tillåta att man använder skyltvärdet, då blir det problem med toleranserna under avgasmätning, säger Anders Gunneriusson.

Fakta: Nya besiktningsregler

TT

Här är några av förändringarna som berör flest:

Personbilar ska besiktas första gången senast 36 månader efter den månad då den togs i trafik. Andra gången senast 24 månader efter den första besiktningen och därefter senast 14 månader efter den senaste besiktningen.

Krav på besiktning införs för A-traktorer.

Fordon – oavsett vikt – som är äldre än 50 år och inte används i yrkestrafik samt motorcyklar som är äldre än 40 år behöver inte besiktas. Detta under förutsättning att fordonet har gått igenom en godkänd kontrollbesiktning under de senaste 24 månaderna före den 20 maj 2018.

Källa: Transportstyrelsen

MEST LÄST