Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

180121-isbrytare-601130_se.bhn_1.jpg
En isbrytare leder en fartygskonvoj i isen i Östersjön. Arkivbild.

Trots kylan – isbrytarna tar det kallt

Trots den nuvarande kylan är bara två av fem svenska isbrytare i drift, vilket är färre än normalt för tiden på året. Den tidigare milda vintern innebär mindre is.

Efter den något kyliga sommaren har det varit kallt i Bottenhavet och Bottenviken, men den milda vintern har hittills gjort att det är mindre is än det brukar så här års. I tisdags blev isbrytaren Ymer den andra svenska isbrytaren efter Ale att tas i drift för säsongen. Hittills har svenska isbrytare assisterat ett tiotal fartyg.

- Det är ingen normal vinter, än så länge är det väldigt lindrigt. Halvvägs in i januari brukar vi normalt ha åtminstone tre till fyra isbrytare igång. Så här års brukar vi göra assistanser åt fartyg en bra bit ut i Bottenviken, säger Amund Lindberg, driftledare för isbrytarledningen på Sjöfartsverket.

Om det blir kallare i januari och början av februari kan de låga vattentemperaturerna dock innebära att hela Bottenhavet och Bottenviken blir islagda innan säsongen är över, tror han.

- Vi som jobbar med isbrytning älskar ju is, men våra kunder gillar inte is. Så för sjöfarten är det ju positivt. Så kan man beskriva situationen.

Fakta: Isbrytning

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

Sverige och Finland har sedan några år tillbaka ett mycket nära samarbete angående isbrytningen, vilket kan innebära att det ibland är en finsk isbrytare som assisterar trafiken till en svensk hamn och omvänt.

Just nu är isbrytarna Ale och Ymer i drift. Nästa isbrytare på tur är Oden som står på 12 timmars beredskap och som lär tas i drift nästa vecka.

MEST LÄST