Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

En isbrytare leder en fartygskonvoj i isen i Östersjön. Arkivbild.

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Trots kylan – isbrytarna tar det kallt

Trots den nuvarande kylan är bara två av fem svenska isbrytare i drift, vilket är färre än normalt för tiden på året. Den tidigare milda vintern innebär mindre is.

Efter den något kyliga sommaren har det varit kallt i Bottenhavet och Bottenviken, men den milda vintern har hittills gjort att det är mindre is än det brukar så här års. I tisdags blev isbrytaren Ymer den andra svenska isbrytaren efter Ale att tas i drift för säsongen. Hittills har svenska isbrytare assisterat ett tiotal fartyg.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

- Det är ingen normal vinter, än så länge är det väldigt lindrigt. Halvvägs in i januari brukar vi normalt ha åtminstone tre till fyra isbrytare igång. Så här års brukar vi göra assistanser åt fartyg en bra bit ut i Bottenviken, säger Amund Lindberg, driftledare för isbrytarledningen på Sjöfartsverket.

Om det blir kallare i januari och början av februari kan de låga vattentemperaturerna dock innebära att hela Bottenhavet och Bottenviken blir islagda innan säsongen är över, tror han.

- Vi som jobbar med isbrytning älskar ju is, men våra kunder gillar inte is. Så för sjöfarten är det ju positivt. Så kan man beskriva situationen.