Annat upplägg. På Kärrs förskola i Ljungskile har man stora avdelningar som delas in i mindre grupper. – Fördelen är att barn och personal följs åt under hela barnens förskoletid, säger förskolechef Eva Holm.
Annat upplägg. På Kärrs förskola i Ljungskile har man stora avdelningar som delas in i mindre grupper. – Fördelen är att barn och personal följs åt under hela barnens förskoletid, säger förskolechef Eva Holm.

38 barn delas i mindre grupper

En avdelning med 38 barn. Hur är det möjligt? Jo, genom en indelning i mindre grupper och en personalstyrka på sex personer.

ANNONS
|

När Bohusläningen gjorde sin rundringning var det ett par avdelningar som stack ut. På den ena fanns det, vid tillfället, 37 barn på plats. På den andra 38. Samtidigt var sex personer i tjänst på de respektive avdelningarna.

Eva Holm, förskolechef på Kärrs förskola i Ljungskile, förklarar upplägget:

–På Kärrs förskola, som är byggd för fem avdelningar, har vi plats för omkring 100 barn. Vi har valt att arbeta som tre avdelningar. Det är Draken, i mitten, med plats för 20 barn. Och Vätten och Älvan i flyglarna, som kan ta emot 40 barn vardera.

Nu har inte Kärr riktigt så många barn inskrivna, då en del barn behöver extra stöd och man valt att dra ner på barngrupperna på grund av det.

ANNONS

Men att Vätten och Älvan skulle ha uppåt 40 barn var stämmer inte. För de båda avdelningarna är i sin tur indelade i grupper med yngre och äldre barn.

–Det speciella med vårt sätt att jobba är att samarbetet mellan exempelvis Lill-Vätten och Stor-Vätten är så stort. Barnen äter frukost och mellanmål ihop och kan ha vissa gemensamma aktiviteter, säger Eva.

Bakgrunden är tudelad. Dels inbjuder den nybyggda förskolans lokaler till upplägget. Och dels ville personalen testa det här sättet att jobba på.

–Fördelen är att barn och personal följs åt under hela barnens förskoletid, säger Eva.

ANNONS