Nu får tandläkaren kritik på flera punktar av Ivo, inspektionen för vård och omsorg.
Patienten har i sin anmälan berättat att hon sökte hjälp på den aktuella kliniken för att laga ett hål.
Tandläkaren påstod att hon lagade hålet i tanden.
Tre veckor senare kom patienten tillbaka till samma tandläkarklinik. Nu ilade tanden, som nyss hade lagats.
Hon fick ingen hjälp men sökte däremot akut hjälp bara tio dagar efteråt.
Nu var hon tvungen att ta bort fyllningen. Där och då uppstod en blödning ibland annat tandens nerver, från en del av pulpan och ut i tandkronan.
Fick bryta upp tand
För att få bukt med inflammationen som patienten nu fått, tvingades tandläkaren bryta upp tanden och dela den vid pulpan. Hon var också tvungen att rotfylla den.
Och som om inte detta var nog. Tandläkaren missade att kontrollera om tanden hade fler kanaler än de tre kanaler som tandläkaren rensade.
Ivo poängterar i sitt beslut att det är mycket vanligt att det finns fyra rotkanaler vid just den här tanden som patienten hade problem med.
Ivo menar att om tandläkaren bara kontrollerat detta och spolat rent alla kanaler hade hon säkerställt att tanden verkligen var fri från alla nerv- och pulpvävnader vid rotfyllningen.
Det krävdes en många återbesök hos tandläkaren innan patienten blev kvitt sina besvär – fyra månader efter att hon först sökt hjälp.
Ingen god tandvård
Dessutom får även en annan tandläkare på samma klinik kritik, för att inte ha gett samma patient antibiotika.
Tandläkaren skrev ut antibiotika trots att tandläkaren inte kunde hitta någon inflammation. Ivo menar att en frisk person inte ska ordineras medicin.
Därför bedömer Ivo att kliniken inte har bedrivit god tandvård.
Patienten klagade också på att hon inte blivit bemött på ett bra sätt. Men det kan Ivo inte göra något åt, skriver Ivo i beslutet.