Mottagningsenheten Bryggan finns bland annat på Ramnerödsskolan. Foto: Lasse Edwarz
Mottagningsenheten Bryggan finns bland annat på Ramnerödsskolan. Foto: Lasse Edwarz

Bryggan hämtade sig efter tuff start

Mottagningsenheten Bryggan har funnits i ett år. I en lägesrapport från kommunen beskrivs uppstarten förra hösten som kaotisk - men att man sedan repade sig och blev framgångsrika.

ANNONS
|

Bryggan är kommunens mottagningsenhet dit alla nyanlända mellan 7 och 16 år inleder sin skolgång. Sedan tidigare hade det funnits två förberedelseklasser i Uddevalla, en på Dalabergsskolan och en på Ramnerödsskolan. Med den nya mottagningsenheten, uppdelat på Äsperödsskolan (årskurs 1-6) och Ramnerödsskolan (årskurs 7-9), ville man minska segregationen och fördela ansvaret för eleverna på alla kommunens skolor.

Eleverna tillbringar åtta veckor på Bryggan, där deras kunskaper kartläggs.

Uppstarten i augusti 2015 skedde med kort varsel och nulägesrapporten, skriven av lektorn Lena Almqvist Nielsen och baserad på intervjuer med anställda, vittnar om att det till en början var smått kaotiskt, då det saknades möbler. Enhetschefen Ingela Sörensson-Nilsson vill dock inte beskriva det så.

ANNONS

– Precis som Lena har skrivit hade vi inte egna möbler till en början. Men vi löste det ändå genom att låna från de båda skolorna. Ganska snabbt fick vi skrivbord till lärarna och bänkar till eleverna. Det var inget konstigt, sådant råkar skolor ut för ibland, säger hon och fortsätter:

– Det har fungerat alldeles utmärkt. Lärarna som har gjort kartläggningar av eleverna har fått fantastisk respons från klasserna som de kommit till.

När flyktingströmmen var som störst i Europa under den sena hösten i fjol kunde Bryggan få in så mycket som 25 elever på en vecka. Nu är det lugnare och både antalet elever och lärare har sjunkit.

– När det gäller årskurs 7-9 finns all personal på Eriksbergsskolan på Bokenäs. Dit skickas också de få elever som ska kartläggas. Men i de yngre åldrarna har vi fått in lite fler som kommer på familjeanknytning, säger Sörensson-Nilsson.

I rapporten står också att det finns en önskan om att flytta ihop de båda verksamheterna och göra det till en.

– De planerna är fortfarande aktuella. Så fort vi hittar lokaler så kommer vi att flytta ihop. Då får man en mycket större tillgång till lärare. Vi är ute efter att underlätta lärarsamarbetet mellan årskurserna, avslutar Sörensson-Nilsson.

ANNONS
ANNONS