Lurade. Många konsumenter är besvikna på bristfällig information vid köp av mobilabonnemang.
Lurade. Många konsumenter är besvikna på bristfällig information vid köp av mobilabonnemang.

Dessa företag får flest klagomål

Företaget More than phones i Uddevalla slår sitt egna rekord från i antal klagomål till Konsument Uddevalla. – Konsumenterna känner att de får höra en sak, men betalar för en annan, säger konsumentvägledaren Kristian Bäckman.

ANNONS
|

Under 2016 ramlade det in 1 500 anmälningar till Kristian Bäckman på Konsument Uddevalla. Överlägset flest var riktade mot More than phones, återförsäljare av mobilabonnemang belägna i Gallionen, centrala Uddevalla.

Hela 37 klagomål gjordes mot More than phones – nytt rekord – vilket är 18 klagomål fler än tvåan, Elgiganten på Torp. I och med detta slår More than phones sitt eget föga imponerade rekord från 2015 med sex stycken anmälningar:

– Många klagomål rör känslor av falsk marknadsföring. Konsumenterna får höra att något kommer på köpet, men efter ett tag märker man en förhöjning av månadsavgiften, säger Kristian Bäckman.

ANNONS

Johnny Apell är sedan december More than phones kundtjänst i Uddevalla, och är medveten om klagomålen:

– Jag blev själv chockad när jag fick höra om alla anmälningar. Nu går allt mitt fokus till att göra de missnöjda kunderna nöjda. Jag vet att inget företag kommer ha 100 procent nöjda kunder, men mitt jobb är att se till att ingen kund känner sig lurad av oss.

Många konsumenter känner sig just lurade. De får höra att saker kommer gratis på köpet, men får betala för det sen?

– Ingenting är gratis, det får både säljare och kunder skriva under på vid ett köp. Jag vet också att det sitter lappar i butiken som säger till säljarna att de inte får säga så. Jag ska köra runt till alla butiker och hålla utbildningar med våra säljare så fort jag har hunnit möta alla redan existerande klagomål. Rom byggdes ju inte på en dag liksom.

Ni har även fått klagomål om att era säljare bryter mot konsumentköplagen i repareringsärenden?

– Om det är fel på varan ska vi reparera den i upp till tre år efter inköp, så är det bara. Jag tror att vissa säljare inte haft tillräckligt med koll, men det är något vi arbetar aktivt med.

ANNONS

More than phones delägare och vd Daniel Gustavsson menar att siffrorna är förstorade i just Uddevalla, på grund av Uddevallabornas höga grad av rådgivning hos konsumentvägledaren:

– Du hittar inte samma antal klagomål om du vänder dig till Stenungsunds kommun, till exempel.

Enligt Gustavsson har More than phones under hela året gett ut ett dokument till kunderna vid alla köp, som extra tydligt ska förklara deras kostnader för abonnemang. Ändå har klagomålen ökat, men enligt Gustavsson beror det på ökade försäljningssiffror.

Daniel Gustavsson såväl som Johnny Apell menar att More than phones har god kontakt med Konsument Uddevalla och är på rätt väg, vilket konsumentvägledare Kristian Bäckman håller med om.

– Man kan säga att jag är en medlare mellan konsument och företag, och jag tycker företaget har blivit mycket mer tillmötesgående vilket skapar bättre kommunikation mellan parterna.

Bland de branscher som har fått flest klagomål till Konsument Uddevalla är bland andra hantverkssektorn, köp av begagnade bilar och köp av hälsokost.

Fakta: Uddevalla kommun – Topp 10 klagomål 2016

1: More than phones, Uddevalla (37 klagomål)

2: Elgiganten i Torp (19 klagomål)

3: Svenska Elbolaget, Svenska Telebolaget (16 klagomål)

4: Tre (14 klagomål)

5: Telia (13 klagomål)

6: Bilhörnan, ComHem (9 klagomål)

7: FastCom, Mobilin, Tele2 (7 klagomål)

8: Comviq, Västvatten (6 klagomål)

9: Bauhaus, CanalDigital, Indipendia, Mobilizera, Sveriges Energi, Vitality Club (5 klagomål)

10: Bolagsupplysningen, Fritidsresor, PostNord, Tre-butiken i Torp (4 klagomål)

Källa: Konsument Uddevalla

ANNONS