Nya busshållplatser utan bussfickor på Västanvindsvägen, Skogslyckan.
Nya busshållplatser utan bussfickor på Västanvindsvägen, Skogslyckan. Bild: Lasse Edwartz

Får bidrag för ombyggnad på Skoglyckan

Nyligen genomförda trafikåtgärder på Västanvindsvägen får bidrag från staten. Motiveringen är att de förbättrar framkomligheten i trafiken.

ANNONS
|

Övergångsställe, cykelpassage och cykelbana på Västanvindsvägen byggdes om för 131 500 kronor. Trafikverket har nu gått med på att medfinansiera projektet som framkomlighetsåtgärder. Staten står därmed för halva kostnaden.

I ombyggnationen ingick också bussfickorna vid Skogslyckans centrum och Nordanvindsvägen. De nya busshållsplatserna ersätter de gamla bussfickorna. De nya hållplatserna kostade sammanlagt en miljon kronor att bygga och kommunen har sökt bidrag för hälften av den kostnaden men beslut från Västtrafik har ännu inte kommit.

När de gamla bussfickorna försvinner till förmån för de nya busshållplatserna är det inte i första hand bilarnas framkomlighet som avses utan de oskyddade gång- och cykeltrafikanternas.

ANNONS

– Varje år söker vi statliga bidrag. Inför nästa år har vi till exempel begärt pengar för nya busshållplatser på Tureborg, meddelar Stefan Björling, samhällsbyggnadsnämnden.

LÄS MER:”Det är hela tiden en balansgång”

Även på Anders Knapes väg på Söder ansöker kommunen om pengar för nya hållplatser.

Om det blir samma typ som på Skogslyckan är dock inte klart ännu.

– Först måste vi utvärdera åtgärderna på Västanvindsvägen.

Ingen genomfartsled

De statliga pengarna hjälper främst till att göra livet säkrare för bussresenärerna.

LÄS MER:Säkerheten viktigast när nya hållplatser byggs

Vägutrymmet har blivit smalare så att bilisterna inte kan köra förbi bussarna under uppehållen på hållplatserna. Cyklisterna har också fått ett eget körfält på bilarnas bekostnad.

– Kommunen hade inte tillgång till marken utanför vägen och därför blev det ingen plats över när väderskyddet för resenärerna också skulle få plats, förklarar Stefan Björling som påpekar att Västanvindsvägen egentligen inte är någon genomfartsled.

Ta hänsyn

Gatuplanerarna har flera uppdrag att ta hänsyn till. Framkomligheten för bussar, cyklar och gående ska förbättras med trafiksäkerhetsåtgärder. När hållplatserna byggs om på Söder passar man även där på att förbättra för cyklisterna. Men att ska skapa en bra stadsmiljö tillhör också samhällsbyggnadsnämndens uppdrag.

I korsningen Bastiongatan-Bävebäcksgatan har kommunen byggt en annan typ av farthinder för 332 000 kronor. Där beviljas statsbidrag på drygt 100 000 kronor då

ANNONS

Där fanns tidigare en varningssignal som blinkade när gående skulle passera vägen. I stället byggdes ett upphöjt övergångsställe som samtidigt fungerar som fartgupp.

ANNONS