Fantasi - en dröm på havet

Segelbåtarna Fantasi är omtalade på havet. Det sista exemplaret sjösattes 2008, men varje år samlas entusiaster vid Skaftöbron för att beundra varandras båtar - och tävla.

ANNONS
|

Regnet smattrar på taket till hytten. Inredningen är nästan uteslutande i teak. Det känns som en miljö där man utan problem skulle kunna spendera en semester - eller flera. Anna-Greta Magnusson bjuder på kaffe och kaka. Hon är kassör i föreningen Fantasi Yacht Club som varje år samlas vid Skaftöbron för att umgås och tävla med sina båtar.

– Det är sådana fantastiska båtar. Jag hade en dröm om att få äga en någon gång. För 17 år sedan gick drömmen i uppfyllelse när vi köpte en, säger Anna-Greta.

Bredvid hamnen ligger varvet Fantasi Yachts - Jacobssons Båtbyggeri. Varvet startades av deras far och farbror 1942 och verksamheten har sedan dess varit i full gång. I dag drivs varvet av Anders och Ingemar Jacobsson och deras kusiner. Just modellen Fantasi 37 började produceras 1974 och blev snabbt populär i seglarvärden. Hantverket har bland annat resulterat i boken Det vill gärna bli bra! av Berit och Göran Valinder. I boken beskrivs båtarna som konstverk som är ute på en seglande vandringsutställning. Med vad är det som gör segelbåtarna så speciella?

ANNONS

– De är robusta byggen med en uppskattad design, säger Anders Jacobsson.

Det vackra utseendet ger båtarna en hel del uppmärksamhet, men de klarar också av tuffa utmaningar.

– Många har seglat jorden runt med båtarna. Vi har fått många tackbrev där seglare tackat oss efter deras resor, säger Ingemar Jacobsson.

Anders och Ingemar är två av fem delägare som i dag driver varvet. Den sista båten byggde de 2008, nu fokuserar de på hamnverksamheten, reparation och ett och annat beställningsbygge, men kanske kan det bli fler Fantasibåtar i framtiden.

– Vi vill inte säga att vi byggt den sista, men just nu har vi tagit en paus, säger Anders Jacobsson.

Det har byggts 82 exemplar av Fantasi 37. Just nu är 80 i bruk, en craschade på en holme under en storm i Göteborgs skärgård och en annan brann upp. Båtarna beskrivs av seglare som en drömbåt med sin mjuka gång och vackra utsida. Trots att många exemplar börjar bli gamla, särskilt 37-fotarna - som började produceras 1974, tror Anders Jacobsson att de kommer hålla i många år till.

– Vi ser inga tecken på att exemplaren från 74 börjar bli slitna, de är som nya. Man behöver så klart fixa lite med dem, men det är robusta byggen, så det finns mycket att ta på, säger Anders Jacobsson.

ANNONS

Anna-Gretas Fantasi ligger lugnt vid kajen. Några meter bortanför kämpar föreningsmedlemmar med att få upp ett partytält inför lördagens fest.

– Dagen börjar med ett skepparmöte där vi går igenom dagens tävlingsrutt, sen ger sig båtarna ut för att tävla. Och på kvällen blir det kalas, säger Anna-Greta Magnusson.

Fantasi 37 är tunga segelbåtar, det gör att de går bra när det blåser lite mer. Kölet är rundare än på de flesta moderna båtar, vilket gör att de går mjukt i oroliga vatten. Men vid lite lugnare väder kan det bli problem.

– Något år har man legat vid mållinjen och nästan backat, säger Anna Greta och skrattar.

ANNONS