Turistinformatörer. Christina Bogestrand, HUI, och Roger Salomonsson, Destination Uddevalla, presenterade siffror.
Turistinformatörer. Christina Bogestrand, HUI, och Roger Salomonsson, Destination Uddevalla, presenterade siffror.

Fler turister sökte sig till Uddevalla 2016

Totalt ökade antalet övernattande besökare på hotell, vandrarhem eller camping i Uddevalla i fjol jämfört med 2015. Campingen ökade och hotellen tappade gäster.

ANNONS
|

Antalet övernattande ökade med 5 procent till 418 636 i fjol jämfört med 2015.

Det avslöjade Handelns utredningsinstitut, HUI, som på onsdagen presenterade sin årliga rapport beställd av Destination Uddevalla.

Av de som besökte Uddevalla och betalade för att vistas här kom var femte från utlandet.

Enligt HUI:s granskning reste 775 000 människor till Uddevalla över dagen under 2016. De flesta av dem kom för att handla och Torp köpcenter spelar en stor roll i sammanhanget.

Nästan alla dagsbesökare (95 procent) kom från Västsverige, medan 44 procent av dem som övernattade kom från andra delar av landet. Över hälften av de svenska besökarna i Uddevalla var mellan 31 och 65 år gamla.

ANNONS

Huvudsyftet för fritidsresenärer att åka till Uddevalla var att besöka släkt och vänner eller att handla. Hälften av affärsresenärerna kommer hit för att gå på kurs eller seminarium.

De flesta som åker till Uddevalla (83 procent) kommer hit med bil.

Turismen i Uddevalla värderas av HUI till 2,2 miljarder kronor och skapar 1 500 jobb omräknat till heltidsanställningar.

– Turismens omsättning i Uddevalla har ökat mellan 2015 och 2016 med 8,3 procent, vilket i absoluta tal motsvarar cirka 173 miljoner kronor. Vi hade en dipp 2015 men har hämtat oss, säger Roger Salomonsson vid Destination Uddevalla som är en organisation för att marknadsföra Uddevalla som ort.

– Men sedan har så vi klart mycket kvar att mer att göra, för att stärka kommunens utveckling.

Kan du ge några exempel på vad du tänker på?

– Vi har unika besökanledningar som går att göra ännu mer attraktiva. Ta till exempel skalbankarna som är helt världsunika. Där ligger världens största ansamling av skaldjur ifrån istiden.

– Sedan har vi Sveriges äldsta badort Gustafsberg, som går att marknadsföra ännu mer. Och så har vi det pågående projektet Challenger Uddevalla, som består av nio motionslopp som får stöttning av projektet.

ANNONS

– Så har vi nya evenemang som till exempel festligheterna kring Bohusracet i månadsskiftet juni, juli.

Turismen och besöksnäringen är vital för det lokala näringslivet. Den så kallade turistkronan, vad besökare spenderar sina pengar på under besöket, visar att drygt hälften går till varuhandeln (51 procent). Till boendet går 18 procent, till transporter 14 procent och till restaurangbesök och kultur 10 respektive 7 procent.

Uddevalla är ett omtyckt mål för konferensgäster och de stod för hela 28 procent av gästnätterna under 2016. Det är en större del konferensgäster än vad som gäller för både Västra Götalandsregionen som helhet eller för hela Sverige.

I Uddevalla fanns under 2016 tjugo anläggningar (hotell, stugbyar, vandrarhem) med en gemensam rumskapacitet på 181 331 rum sett över året. Ett hotell lade ner.

Men det var alltså campingen som ökade i Uddevalla 2016.

Enligt FN:s världsturismorganisation ökade turismen i världen med 4 procent under 2016, men samtidigt dämpades den i Sverige.

Vädret har en stor påverkan på hur en turistsäsong slutar. I norra Bohuslän är kommunerna som vanligt mer besökta än Uddevalla.

Fakta: Turistindex

Turistindexet är baserat på antal kommersiella gästnätter i kommunen och antalet invånare i kommunen indexerat med Sverige som bas 100. Index över 100 = att kommunen har flera gästnätter per capita än rikssnittet. Under 100 = det motsatta.

Uddevalla: 132.

Orust: 157.

Lysekil: 227.

Sotenäs 639.

Tanum: 668.

Munkedal: 0.

Färgelanda: 0.

Stenungsund: 74.

Vänersborg: 59.

Trollhättan: 48

HUI:s definition för vad som är en turist:

Det är en besökare som övernattar på annan plats än i egna hemmet och som rest minst 5 mil enkel väg.

Vad är turism?

När människors aktiviteter sker på platser utanför den vanliga omgivningen för kortare tid än ett år för fritid, affärer eller andra syften.

ANNONS