Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Går inte att neka någon många bilar

De personer som hamnade på Transportstyrelsens lista över misstänkta bilmålvakter hade stora skulder. Tillsammans var det nästan 1.9 miljarder kronor i fordonsrelaterade skulder.

När den verklige ägaren till en bil ska slippa betala skatterna och avgifterna som bilarna har talar man om bilmålvakter. Det kan handla om obetalda parkeringsavgifter eller fordonsskatt. 

När Transportstyrelsen förra året tittade på hur många det kan tänkas finnas i Sverige sållades företagare bort. De privatpersonerna med över 100 fordon registrerade på sig listades. Myndigheten fann då att det handlade om 151 personer. 

– Vi plockade bort de som yrkesmässigt skulle kunna ha anledning att ha många fordon. De som blev kvar hade 1.9 miljarder kronor i fordonsrelaterade skulder till Kronofogden tillsammans. Det är klart att det är mycket pengar. Men vi kan inte heller säga att de alla är bilmålvakter. Vi tittade på det utifrån de här kritikerna för att vi fick så många frågor om det, säger Andreas Wedén som är utredare på Transportstyrelsen. 

Men att en person har över 50 bilar, är inte det konstigt?

– Det finns idag ingen lagstiftning som ger oss på Transportstyrelsen möjlighet att neka att registrera fler fordon på någon med ett stort fordonsinnehav. Det är något vi får förhålla oss till, svarar Andreas Wedén. 

För att komma åt problemet med bilmålvakter som inte betalar sina skulder trädde en ny lag i kraft för några år sedan. Det är den lagen som gör att Uddevalla kommun nu bärgar bort bilar med stora skulder.

–  Om det varit framgångsrikt i Sverige och gjort att man kommit åt bilmålvakters verksamhet är svårt att mäta, säger Andreas Wedén.

Uppgiften om att ett fordon omhändertagits registreras inte i Transportstyrelsens vägtrafikregister och därför kan myndigheten inte veta i vilken utsträckning lagen tillämpas. 

De flesta av de 151 personerna som hamnade på Transportstyrelsens lista under 2016 fanns i storstäderna men de finns också utspridda över hela Sverige. 

Andreas Wedén råder alla som är spekulanter på en begagnad bil att kolla upp så det inte finns några avgifter som inte betalats av förre ägaren. 

– Transportstyrelsen har tagit fram en e-tjänst just för det för att man enkelt ska kunna kontrollera att man inte köper ett fordon med massa skulder.

MEST LÄST