Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

More than phones, elgiganten och Comhem toppar listan. Arkivbild: TT.
More than phones, elgiganten och Comhem toppar listan. Arkivbild: TT.

Här är företagen som folk klagat mest på

Flera telefonföretag finns med på listan över de som folk klagat mest på i Uddevalla.

Bohusläningen har skrivit om dem förut - företaget More than phones som toppar listan över de företag som Uddevallaborna klagar mest på. Förra året var det 30 klagomål mot företaget.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

– Det är bland annat äldre personer som känner sig lurade och säger sig ha blivit inropade i butiken och fått med sig saker man trodde var gratis eller kostade något annat och att det sedan visat sig vara dyrare, säger Sandra Gustafsson som är konsumentvägledare och jobbar på Konsument Uddevalla.

LÄS OCKSÅ: Kände sig lurad av More than phones: "Grät i butiken"

Att folk klagar till Konsument Uddevalla betyder dock inte att företag brutit mot konsumentlagstiftningen. Och Sandra Gustafsson berättar att Konsument Uddevalla och More than phones haft kontakt under året för att förbättra situationen efter klagomål.

– Jag vet att det många gånger löst sig. Men min erfarenhet som konsumentvägledare är att många äldre och även språksvaga kan känna sig lurade när de inte kunnat förstå vad avtal om till exempel telefoni handlat om. Det handlar om telefon och it-företag över lag och när man inte känt sig förberedd om det är någon som knackar på dörren till exempel, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Experten: Så undviker du att bli lurad

Daniel Gustavsson är delägare till More than phones. Butiken har under vintern gått i konkurs och finns inte längre kvar i Gallionen. Att folk och äldre klagat på dem kommenterar han så här.

– Det är tråkigt. Vi har jobbat så aktivt vi har kunnat med det här. Vi står utanför butiken och ropar på folk, folk tycker inte om det och det leder till att folk är mer benägna att klaga.

Vad kan det bero på att äldre klagar och känt sig lurade?

– Det är ett problem att de handlar själva, svarar han.

Men det måste man väl kunna göra?

– Det är ett problem att de handlar utan stöd från en närstående.

Är det något som utnyttjas i säljteknik?

– Nej. Äldre människor ifrågasätter sina beslut och därför blir de oroliga när de kommer hem.

Men ger ni rådet då att de ska komma tillbaka med en närstående?

– Om någon säger att de har ett behov av något hjälper vi till med det. All information finns med när man köper ett abonnemang.

Konsument Uddevalla arbetar förebyggande och är ute och föreläser på till exempel gymnasieskolor. Det handlar om hur man kan förbereda sig för att inte ingå avtal utan att ha tagit reda på all information som finns.

– Vi har alla ett ansvar för vad vi skriver under men många gånger t tro jag att personer inte är rustade att förstå informationen man får. Det låter bra och det låter som det kostar mindre. Vissa kanske tror att det är en bra deal. När du skrivit under i en butik har du ingen ångerrätt, säger Sandra Gustafsson.

Topp 10 klagomål 2017 

More than phones, Uddevalla 30

Com hem, 13

Eligiganten Torp, 11

Tre, 9

Sveriges Energi, 8

Bilhörnan, 7

Brandt Uddevalla, 6

Postnord, 6

Bauhaus, 5

Chili Torp, 5

MEST LÄST