Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

1/6
ANNONS ▼

Hafsten möter framtiden med hotell

Byggare Bob hade inte kunnat vara flitigare än Ingela Grytfors med familj på Hafstens resort. Nu planeras det för hotell.

Bygglovet ligger klart. Och ritningarna står de själva för, i samråd med arkitekten Cia Callermo. Första spadtaget är planerat till nästa höst.

– Fjorton rum, alla med egen balkong ska det bli. Två rum kommer att vara handikappvänliga. Ingången kommer att bli här där vi har receptionen nu. Nere på bottenplan blir det bad, sedan skapar vi en trädgård och alla rum har utsikt mot havet. På översta våningen blir det konferensrum som går att dela av till tre med plats för 200 personer, säger Ingela Grytfors.

Det var hennes föräldrar Sixten och Clary som arrenderade marken av Domänverket med början i mitten på 50-talet och drev camping av mer blygsam natur. Sedan dess ha det runnit mycket vatten under broarna, eller rests många förtält om man så vill. Ingela tog över 1990, fyra år senare fick de köpa loss marken och Hafsten har gått i takt med tiden. Förra sommaren kunde man inviga det nya poolområdet med bland annat en 28-meters bassäng.

– Vi gick ut lite försiktigt med det, vi vill inte lova något som vi inte kan hålla, och servicen är viktigast, men poolerna har fungerat felfritt. I sommar ska vi köra vattengympa tre dagar i veckan i det 28-gradiga vattnet. Och till barnpoolen har vi köpt in en älgrutschbana i år, älgen är ju något av vårat signum.

Dagens campinggäster kräver mer komfort. Och det får de på Hafsten som är en av landets tolv femstjärniga campingar. Nyligen utsågs familjen Grytfors-Karlsson, den sistnämnda är sambon Kjell, även till Årets campingföretag av branschorganisationen SCR, Svensk camping, för att de "med kreativitet och nytänkande ha skapat en modern campinganläggning – som är öppen året runt."

– Våra gäster kommer från alla väderstreck. I går var det till exempel folk från Mora här som blev förvånade över att de kunde få så god mat på en camping. Vi serverar bara kött från Gröna gårdar och försöker ha ett så stort ekologiskt utbud som möjligt. Men vi skulle behöva bygga ut restaurangen, säger hon.

Att det blir ett hotell är en naturlig följd av deras vilja att utveckla sig.

– Konkurrensen är hård och det gäller att ligga i framkant. I dag är det modernt att campa, med våra hotellstugor där det är bäddat och klart når vi ut till ytterligare en grupp som vill ha bättre service. Och poolen blev pricken över i. Om vi inte hade satsat på den tror jag att vi hade tappat mark. Det gäller att analysera vad folk vill ha, säger Ingela Grytfors.

Det tycks hända saker hela tiden på Hafsten. Det förbereds så smått för 25 nya husvagnsplatser. Två strandvillor på 85 kvadrat med fyra sovrum ska stå klara till midsommar. Och bygget står de för själva. Ingela kan inte nog berömma sina hantverkare och övrig personal.

– Vi är runt 60 anställda, varav 21-22 året om. Att hitta rätt folk är inte det lättaste. Och så gäller det att kunna behålla dem. Vi vill att alla ska tycka att det är roligt att gå till jobbet. Jag har jobbat mycket under åren, men personalen vet hur vi vill ha det, det är en trygghet, så jag kan faktiskt ta ledigt någon dag, skrattar Ingela.

Det finns 63 olika aktiviteter på resorten. Hit kommer långväga gäster lockade av linbanan, Flying fox,, som går 100 meter över havet och med en topphastighet på 90 kilometer i timmen.

– I påskas hade vi påskäggsjakt med 300 barn. Påsk, midsommar och Hallowen är de stora helgerna, då gör vi alltid något extra för våra gäster.

Och sen var det de där tankarna på ett litet tuff-tuff-tåg och höghöjdsbanan där man klättrar bland trädtopparna, och ... Ja, de ligger inte latsidan, familjen Camping.

 

Västra Götaland populärast

Camping är Sveriges största semesterboende. Under sommarsäsongen, juni till augusti, tillbringas drygt 40 procent av alla kommersiella gästnätter i Sverige på en campingplats. Totalt under 2015 var antalet gästnätter 15,5 miljoner. På tre år har därmed antalet gästnätter hos svenska campingplatser ökat med 1,5 miljoner.

De länder vars medborgare har flest gästnätter på svenska campingplatser är i fallande ordning:

Sverige, Norge, Tyskland, Holland och Danmark. Branschen omsätter cirka fyra miljarder kronor årligen och sysselsätter drygt 10 000 personer.

Västra Götaland toppar listan över flest gästnätter på campingplatser med drygt tre miljoner 2015. Tvåan Halland hade 1,6 miljoner gästnätter och Kalmar/Öland drygt, 1,5 miljoner.

Källa: Svensk camping

MEST LÄST