Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

1/2
ANNONS ▼

Hamnen förstärker sin tullservice

Mitt i högsommaren går Uddevalla hamn som tåget och kan visa en tioprocentig godsmängdsökning första halvåret, jämfört med samma period i fjol.

De första sex månaderna i år hanterade de cirka 80 heltidsanställda i hamnen 600 000 ton gods - som kom eller lämnade hamnen på fartyg, järnväg eller lastbil.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

– De är klart att vi är glada för att godsmängderna är stabila, även om vi vet att den här branschen är extremt konjunkturberoende. Nu ökar vi hanteringen av gods som kan lagras i hamnen och förtullas första när de aktuella företaget eller expeditörerna lyfter ut gods för leverans, säger hamndirektör Ulf Stenberg,

Ni har ju haft tillstånd för tullager också tidigare. Vad är skillnaden?

– Reglerna har skärpts och då har vi varit tvungna, att se över våra it-system och söka nya tillstånd för verksamheten. Tullager innebär, att vi har ett avgränsat och inhägnat område där våra kunder kan lagra produkter utan att betala tull förrän godset exporteras. Vi sköter själva servicen och det handlar om många miljoner kronor som ett företag kan slippa att ligga ute med.

Men mer exakt vad är nytt i detta?

– Tullen kräver att allt gods som hanteras här måste vara spårbart, från hamn till godstransportör till omlastning. En norsk godsleverantör ska kunna ha sina varor här i hamnen, för vidare transport hem till Norge som inte är med i EU. Detta gör att vi har fått öka kraften i våra datorer, om man uttrycker det förenklat.

Det nya tullagret i hamnen tas i bruk den 1 oktober och innebär också att ytan, lagerförmågan, har byggts ut något, berättar Stenberg.

Hamnen har sökt folk i stort sett hela sommaren, har man kunna se på hemsidan. Vad betyder det?

– Att vi behöver duktiga medarbetare under semesterperioder och vid godstoppar. Men de är mest extra personal vi talar om, även om en del fasta tjänster också dyker upp då och då.

Är de svårt att hitta hamnarbetare?

– Faktum är att det funnits perioder då vi haft svårt att hitta personal för extrajobb. Just nu har vi 20 på semester och ytterligare 35 anställda på kajen i full färd med lossning.

Hur går det med vindkraftssatsningen som det skrevs om för flera år sedan, då hamnen skulle bli ett centrum för import av stora vindkraftverk?

– Jättebra. I sommar lagrar vi 58 kompletta vindkraftverk, på 28 000 kvadratmeter yta. Vindkraften är nu viktig, precis som vi räknade med.

– Just nu väntar vi 15 planerade fartygsanlöp med kraftverk. Det genererar 600 utleveranser från hamnen. Det är en utmaning men också stimulerande för vi kan visa hamnens betydelse, säger Ulf Stenberg.

Uddevalla hamn. Vindkraftsexport har blivit en stor godsdel av Uddevalla hamns verksamhet.

Gods och fartyg (2017)

Godshantering: ca 1,1 miljoner ton

Antal fartygsanlöp: 293 st

Omsättning: 110 Mkr

Resultat efter finansnetto: 11,9 Mkr

Personal: 80 årsanställda

Uddevalla Hamnterminal AB är ett helägt dotterbolag till Uddevalla Utvecklings AB och ingår i Uddevalla kommunkoncern.

I koncernen Uddevalla Hamnterminal AB ingår också det helägda dotterbolaget SwanFalk Shipping AB som bedriver speditions- och klareringsverksamhet.

Koncernen har en integrerad organisation och all personal är anställd i moderbolaget Uddevalla Hamnterminal AB.

MEST LÄST