Han har kört rally under hela livet och tänker inte sluta ännu

Lars Abrahamsson har kört rally, is-race och folkrace i hela livet. Ganska framgångsrikt har det varit. Men hade karriären inte börjat med att väga potatis hos Gert Bohlin, hade det kanske inte blivit något alls.

ANNONS
|

För att åka rally i hela Sverige kräver ju att man kan få ledigt när det är tävling.

Det aktiva åkandet började han med 1974. Då var det med en Saab. Sedan blev det en Saab och en Saab och en Saab. Och fram till nu är bara Saabar han har kört.

– Det fanns ingen bättre rallybil och med motorer som man begriper sig på. Kanske finns det ingen bättre i dag heller, menar Lars vars hela liv är Saabrelaterat.

Hemma hos honom dignar bokhyllorna under 550 prispokaler och lika många medaljer.

Vänkretsen har rymt namn som Erik Carlsson på taket, Per Eklund och Stig Blomqvist.

ANNONS

Lars Abrahamsson har skruvat i motorer, lagat karosser, tävlat över hela landet och finansierat sitt eget tävlande själv. Han är helt självlärd som mekaniker.

– Och duktig i största allmänhet. Jag hade fått tips om att detta var en duktig kille när jag anställde honom och han blev ganska snart en helt oersättlig affärskollega, fyller livsmedelshandlaren Gert Bohlin i.

Det var 1964 han anställde Lars Abrahamsson i sin butik, som på den tiden låg inne i Ljungskile. Då var Lars 14 år. Senare flyttades butiken till Ulvesund där båda fortfarande bedriver handel fast från en vagn med specialostar.

– Han fick börja med att väga potäter i källaren. Resten har du väl hört om, säger Gert.

Så du har gett honom ledigt då och då när det varit tävlingar?

– Skojar du, undrar Gert Bohlin och plirar med ögonen? Han har fått ledigt så fort han har behövt i alla år. Annars hade han ju inte blivit så bra på det också.

Lars har vunnit folkracetävlingar och vanliga rallysträckor åtskilliga gånger, men nämner själv gärna andraplaceringen på is-SM i Kiruna 1988 och framångar i sprinttävlingar på isen i Jokkmokk året efter.

Att köra fort på is kräver både balans, koordination och mod av föraren.

ANNONS

Hemma i verkstaden i Ljungskile står fortfarande Saab-bilarna på rad. I ett hörn står en helt nyrenoverad V-4 motor och Lars beskriver fördelarna med den bättre segdragningen en sådan har i jämförelse med en rak fyra.

Han har inte slutat tävla, trots modiga 67 år på nacken. Men numera blir det oftast folkrace, berättar han och får frågan om när det är dags att trappa ner helt.

– Sluta? Nej glöm det. Inte så länge man är frisk och det spritter i gasfoten. Det här är ju min hobby.

ANNONS