Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Arkivbild
Arkivbild

Hotell utbildas mot trafficking

Genom att utbilda personal ska sexhandeln på hotell motverkas. Hotell Carlia i Uddevalla är näst på tur för att upptäcka signaler om misstänkta sexköp.

Flera män som går till ett och samma rum under en och samma kväll. Det kan vara ett tecken på att det sker prostitution på ett hotell.

När hotellpersonal utbildas mot trafficking är det sådana tecken ihop med flera andra som samlas till en checklista för personalen att använda. 

– Vi vet att precis som köpen sker på parkeringsplatser eller i lägenheter så sker trafficking på hotellrum. Och hotellen har ett ansvar att inte se mellan fingrarna utan vara uppmärksam på de tecken som finns om ett misstänkt sexköp och agera och ringa polisen, säger Malin Roux Johansson. 

Hon är grundare till den ideella organisationen Realstars som håller i utbildningen. Hotell Carlia i Uddevalla har nu vänt sig till organisationen för att personalen ska få utbildning i ämnet. 

– Kunskap är ju makt. Och ju mer förberedda min personal är i receptionen desto bättre jobb gör de. Vi har fått utbildning i självförsvar och HLR och det här är ytterligare en sak som kan hjälpa oss att agera i olika situationer, säger Jény Meira som är hotellchef på Carlia. 

Vad vet ni om det förekommer trafficking på hotellet?
– Det vet vi inte och man tror inte att det händer. Vi är ganska bra på att se om det sker något märkligt, men med ännu mer kunskap kan vi bli ännu bättre, säger Jény Meira. 

Utbildningen med workshop och föreläsning kommer att ske under vintern. Sedan har Hotell Carlia möjlighet att få en märkning: Hotels against trafficking. I och med den visar man sin nolltolerans mot sexhandeln. Flera stora hotellkedjor har fått märkningen. 

På Hotell Carlia tror man att en sådan märkning kan ha betydelse för hur gäster uppfattar hotellet. 

– Det är bra att vi visar att vi har koll och att vi arbetar mot något som faktiskt händer på hotell. Vi visar att vi har nolltolerans samt så visar det att alla gäster kan känna sig trygga och veta att vi bryr oss om dem, säger Jény Meira.

MEST LÄST