Nöjda. Förskollärarna Rebecca Westin Fredriksson och Michaela Eldborn, Skogslyckans förskola, gläds åt Skolverkets bidrag som ger möjlighet att ha extra personal. De tycker att det redan märks positiva effekter.
Nöjda. Förskollärarna Rebecca Westin Fredriksson och Michaela Eldborn, Skogslyckans förskola, gläds åt Skolverkets bidrag som ger möjlighet att ha extra personal. De tycker att det redan märks positiva effekter.

Kommunalt misslyckande i förskolan trots statsbidrag

Det är barnen som blir stressade i stora grupper på förskolan, beskriver förskollärarna Rebecca Westin Fredriksson och Michaela Eldborn. – Vi vuxna klarar det.

ANNONS
|

Nu gläds de åt att deras förskola, Skogslyckan, har fått bidrag från Skolverket till extra personal.

– Vi tycker att vi redan kan se positiva resultat.

På Skogslyckans förskola finns sju avdelningar, i vinter byggs ytterligare två avdelningar för att hjälpa till att möta den långa barnomsorgskön i Uddevalla.

För de äldre barnen, som är mellan tre och fem år, består grupperna av 21 barn. De yngre barnen, 1-3-åringarna, går i lite mindre grupper på 16 barn.

I grupperna arbetar tre pedagoger. Deras skift går omlott under dagen så att de arbetar alla tre mellan klockan nio och två. Före och efter det är de färre.

ANNONS

"Vi tycker att vi redan kan se positiva resultat"

– Att vi är begränsade antal pedagoger vid olika klockslag beror på att vi har färre barn vid de tiderna, vi har ett genomarbetat schema som får dagarna att fungera bra, säger Rebecca Westin Fredriksson och Michaela Eldborn.

Välkommet bidrag

Nyligen fick förskolan statligt bidrag från Skolverket som Skogslyckan använder till en extra personal. Därmed är de fyra pedagoger mellan nio och två, som också är de mest barntäta och intensiva timmarna i verksamheten.

Det extra tillskottet har varit positivt, framhåller Rebecca och Michaela. De beskriver att de på förskolan länge har arbetat med att dela grupperna, och att det statliga bidraget nu gör att de kan göra det ännu mer.

De brukar dela in barnen i två grupper med två personal i varje, och varje pedagog får därmed fem barn i sin grupp. Ena gruppen är utomhus och den andra inomhus.

Rebecca och Michaela framhåller vikten av att se även utomhusmiljön som ett bra alternativ och inte enbart se till hur många kvadratmeter rumsyta som finns.

– Vi har också satt upp väggar i vissa rum där vi kan dela av när vädret verkligen är riktigt dåligt.

Allt fler barn i grupperna

Antalet barn i grupperna har växt stadigt sedan 2009, från 17 barn per avdelning 2009 till 19 barn under 2015, enligt Skolverket. Statistiken för 2016 är inte klar än.

ANNONS

– Närvaromätningar visar att fler barn har fått längre vistelsetider under de senaste åren.

– Vi klarar av det, vi vuxna, på olika sätt. Det är barnen som utsätts för stress om de känner att vi i personalen inte hinner se alla. Det blir lite högre ljudvolym, säger Michaela.

Därför är Skolverkets pengar till ännu en vuxen i gruppen extra välkomna, och de hoppas att förskolan ska få dem även kommande år.

Vilket budskap vill ni skicka med till politikerna för att er arbetsvardag ska bli ännu bättre?

– Vi vill att politikerna förstår att det inte finns några marginaler. Det finns tidstjuvar som kan ta tid från barnen, till exempel administration när vi måste ringa en vaktmästare om något har gått sönder eller hinna tvätta alla yngre barns lakan när de ska bytas. Det skulle vara bra om vi kunde få ha någon här hela tiden som kan fixa med sådant.

" Vi vill att politikerna förstår att det inte finns några marginaler."

– Samtidigt struntar vi ju i tvätten just för tillfället om det tar för mycket tid från barnen. Vi har alltid barnens perspektiv i fokus.

– Man måste också vara realist. Vi vill så mycket men för att vi och barnen inte ska bli stressade måste vi begränsa oss. Alla har vi höga ambitioner med vårt yrke. Vi läser böcker och artiklar och hör om goda exempel på andra förskolor.

ANNONS

– Förskolans verksamhet ska vila på vetenskaplig grund och forskning. Vi använder oss av aktionsforskning som pedagogiskt verktyg i det systematiska kvalitetsarbetet. Där kopplar vi samman teori och praktik. Aktionsforskningen är ett stort stöd på flera sätt bland annat när det gäller att fokusera på ett läroplansmål i taget.

Välfungerande bemanningsenhet

Skogslyckans förskola har sju avdelningar. Rebecca och Michaela ser bland annat storleken som en fördel när det gäller att skapa en bra atmosfär. De arbetar mycket med anknytningens betydelse för att få barnen att känna sig trygga i gruppen.

– I och med att vi är en så stor förskola kan vi hjälpa varandra om någon är sjuk till exempel, så att vi inte behöver ta in ett nytt ansikte som vikarie.

Något som också har underlättat i deras arbete är att de kan ringa till kommunens bemanningsenhet om de ändå behöver kalla in en vikarie.

– Jag kan bara ringa och säga att jag behöver en vikarie och så ringer de runt och ordnar det. Den tiden kan jag i stället ägna åt barnen.

ANNONS