Vänj dig. Folk som rör sig i Uddevalla får vänja sig vid kravallstaket och orangea skyltar. Avspärrningarna kan sitta uppe i flera år. Uddevallas hamninlopp var i sämre skick än någon kunde ana.
Vänj dig. Folk som rör sig i Uddevalla får vänja sig vid kravallstaket och orangea skyltar. Avspärrningarna kan sitta uppe i flera år. Uddevallas hamninlopp var i sämre skick än någon kunde ana.

Kommunen lät hamninloppet förfalla

Kommunen visste att kajerna var i dåligt skick. De punktvisa insatserna som har gjorts har inte varit tillräckliga. Nu riskerar delar av Uddevallas hamninlopp att vara avspärrat i flera år.

ANNONS
|

Bohusläningen har tagit del av de omfattande dykrapporter som har gjorts på beställning av Uddevalla kommun under våren. Stora delar av Uddevallas hamninlopp har undersökts av dykare som har rapporterat om omfattande skador på betong, trä och stenmurar, skador som orsakats av tidens tand.

Läs också:Kajerna är farliga och spärrades av under torsdagen

Den 14 juli fick kommunen stänga av stora delar av hamnen i Uddevalla och en vecka senare stängdes den ena piren på Svenskholmen av. En avstängning som nu Uddevallaborna kan komma att behöva vänja sig vid.

– Det kommer säkert vara avspärrat till nästa sommar och troligtvis ännu längre än så. Jag utgår från att vi kommer köra igång med bygge av en ny kajmur inom det närmaste året, säger kommunstyrelsens ordförande Ingemar Samuelsson (S).

ANNONS

Han menar att kommunen har vetat om att hamninloppet har varit i behov av renovering en längre tid.

Läs också:Översvämningsskydd för minst 360 miljoner​

– Vi har känt till att de var i dåligt skick så länge kajerna har funnits egentligen. De har aldrig riktigt varit i 100-procentigt skick, säger Ingemar Samuelsson (S).

Carin Ramneskär (M) ställer sig frågande till varför ingen har sett något tidigare.

– Som jag kan se har det gjorts mätningar både runt 2006 och 2010. Då var det ju ingen som flaggade för den här typen av orosmoln. Jag har begärt ut mer material, det här är en så stor och allvarlig fråga och då är det viktigt att ha tillgång till mer underlag, säger oppositionsrådet Carin Ramneskär (M).

2008 rasade en kaj vid Uddevalla hamnterminals område, intill Riversideängen som nu behövts stängas av. Kajen åtgärdades och sedan lämnades hamninloppet i åtta år. När det nu var dags att kontrollera kajerna igen i våras hade slitaget gått långt och akuta åtgärder blir nu nödvändiga..

Läs också:Kajen kollapsade av trycket​

– Det är inte så att vi mäter vart eller vartannat år, det görs lite mer oregelbundet när vi känner för det. 2006 rustade vi till exempel upp badhuskajen när vi såg att den var i dåligt skick. Nu kände vi att det var dags att mäta igen och då upptäckte vi ju att det var så här dåligt, säger Ingemar Samuelsson och fortsätter:

ANNONS

– Detta är ju också områden som det rör sig mycket folk i. Om det till exempel är någon som upptäcker sprickor i marken så vet vi att det är läge att kolla.

Varför väntar ni tills det är en fara för allmänheten innan ni vidtar några åtgärder?

– Vi väntar inte på att det ska bli en fara för allmänheten. Sprickor behöver inte betyda skredrisk. Men får vi in signaler värderar vi dem och åker ut och tittar till det, säger Ingemar Samuelsson.

Tycker ni att ni har full koll på att hamninloppet är säkert?

– Det går aldrig att ha 100 procent koll på någonting, vi har hyfsad koll på läget med hamnen. Att vi upptäcker att områden runt ån har försvagats visar bara på att vi faktiskt har koll på läget, säger Ingemar Samuelsson.

Undersökningarna av hamnen är en del i utredningen till kommunens planerade bygge av översvämningsskydd längs Bäveån. Som Bohusläningen tidigare berättat kan kostnaderna för översvämningsskydden komma att landa på 360 miljoner kronor och det faktiska genomförandet av åtgärderna var tänkt att ta vid 2021.

De akuta brister med kajerna som nu har upptäckts är dock inget problem enligt Ingemar Samuelsson.

– Det som påverkas är tidsperspektivet. Vi kommer att få tidigarelägga en del av åtgärderna. Kostnadsmässigt är det inget nytt, vi hade ju ändå tänkt bygga nya kajer. Nu måste vi göra det lite tidigare än tänkt. Mer dramatiskt än så är det inte, säger han.

ANNONS

Klarar ni ekonomiskt sett att börja tidigare?

– Det är ingen jättedramatik. En del av kostnaderna får tidigareläggas. Rent ekonomiskt har vi ju inget val, vi visste att vi var tvungna att göra det här, säger Ingemar Samuelsson.

Turister och allmänhet får tills vidare vänja sig vid kravallstaket och orangea skyltar när de besöker Uddevalla.

– Det ser trist ut men det kan kanske till och med påverka positivt. Detta betyder ju att vi måste påskynda processen och kan skapa bra strövområden och trevligare hamnområde snabbare än vi tänkt, säger Ingemar Samuelsson.

Hamnens framtid och åtgärder för att lösa problemen kommer att diskuteras på ett möte mellan politiker och tjänstemän den 18 augusti.

ANNONS