Linda Fallqvist, Bohusläns helhetsskola.
Linda Fallqvist, Bohusläns helhetsskola.

Nej till Bohusläns helhetsskola

Skolinspektionen godkänner inte Bohusläns helhetsskola som huvudman för skolan. Skälen är bland annat orealistisk budget, osäkert antal elever och osäkerhet kring personalens utbildning. Beslutet ska överklagas.

ANNONS
|

Friskolan Bohusläns helhetsskola med 13 elever med särskilda behov fick i december det överraskande beskedet från Skolinspektionen att den enligt den nya skollagen inte hade tillstånd för sin verksamhet.

Lösningen blev att kommunerna gick in som huvudmän för sina respektive elever och att Bohusläns helhetsskola skulle ansöka på nytt om att få bli huvudman från 2015.

Nu har Skolinspektionen beslutat att avslå skolans ansökan av flera skäl. Skolan har inte kunnat visa att det finns tillräckligt många elever intresserade av att gå på skolan och då blir budgeten för osäker, enligt beslutet.

Slöjdundervisning, lektioner i NO och bibliotek delas med Linneaskolan, men det är inte styrkt i ansökan, menar Skolinspektionen.

ANNONS

Det är heller inte styrkt att personalen har rätt utbildning, att rutinerna för åtgärder mot kränkande behandling fungerar och att eleverna får tillräcklig undervisning i hemkunskap, enligt Skolinspektionen.

Linda Fallqvist, delägare och lärare på skolan, är mycket förvånad över beslutet.

– Det är svårt att förstå vad Skolinspektionen menar med att det inte är styrkt att vi samarbetar med Linneaskolan, har behörig personal och att eleverna får de timmar de ska ha i hemkunskap, säger Linda Fallqvist.

– Vi har haft ett kontrakt med Linneaskolan i åtta år, jag har skickat in allt från timplaner till intyg och mejlat svar på allt de har frågat om. Vad mer kan jag göra, undrar hon.

Inför ansökan diskuterade hon även med Skolinspektionen att det är ett problem för skolan hur man ska kunna visa att det finns elever som vill gå på skolan.

– Vi har elever med särskilda behov och det är föräldrarna som ansöker om plats, inte kommunerna. Det går inte att göra en vanlig marknadsundersökning som andra friskolor kan göra, säger Linda Fallqvist.

– Det var Skolinspektionen fullt införstådd med. Och det har fungerat utmärkt både vad gäller elevantal och ekonomi i snart 14 år och vi har aldrig haft ekonomiska svårigheter, säger Linda Fallqvist.

ANNONS

Hon kommer nu att överklaga Skolinspektionens beslut.

– Jag får väl skicka in kopior på lärarnas anställningskontrakt och CV för att visa att de är behöriga och skicka in timplanen för hemkunskapen igen för att visa att eleverna får mer än dubbelt så mycket undervisning i ämnet som på andra skolor, säger Linda Fallqvist.

1997: Uddevalla kommun startar skolan för elever som behöver särskilt stöd.

2001: Skolan blir fristående med tillstånd enligt 1985 års skollag.

December 2013: Skolinspektionen meddelar att skolan saknar giltigt tillstånd. Fristående skolor utan statligt bidrag förlorade tillstånden när den nya skollagen infördes 2011.

Januari 2014: Elevernas hemkommuner går in som huvudmän med Uddevalla som huvudansvarig för att säkra skolgången. Bohusläns helhetsskola ansöker hos Skolinspektionen att få bli huvudman från 2015. Verksamheten fortsätter som särskild undervisningsgrupp under nästa läsår.

ANNONS