Sorgebarn. Under den här månaden räknar Trafikverket med att landa i beslut om hur arbetet med väg 161 ska fortsätta.
Sorgebarn. Under den här månaden räknar Trafikverket med att landa i beslut om hur arbetet med väg 161 ska fortsätta. Bild: Lasse Edwartz

Nytt beslut om 161:an i oktober

Trafikverket räknar med att besluta nu i oktober om hur arbetet med väg 161 ska tas om. Totalt kommer åtgärderna att bli minst 1,5 år försenade.

ANNONS
|

Att köra längs väg 161 är ingen dans på rosor, det är väl känt sedan länge. Vägen är smal och slingrig och trafiksäkerheten usel. Längtan efter förbättringar är stor.

Därför kom beskedet i somras från regeringen att vägen måste utredas ännu en gång som en riktig kalldusch, inte minst för alla drabbade trafikanter.

LÄS MER:Väg 161 blir ännu mer försenad – utredningen måste göras om

LÄS MER:Politikerna om väg 161: Irriterade på handläggningen

Trafikverket måste nu i princip börja om med planeringen för 161:an, hela sträckan Rotviksbro-Bäcken.

– Vi hade tagit fram en vägplan som regeringen anser att vi måste komplettera med att beskriva alternativa åtgärder, som vi menar att vi egentligen hade gjort i förstudien, säger Jörgen Einarsson, regional direktör på Trafikverkets region väst.

ANNONS

Ny sorts studie

Just nu diskuterar Trafikverket med Västra Götalandsregionen och kommunalförbundet i Fyrbodal om huruvida man ska ta fram en åtgärdsvalsstudie.

En sådan hade Trafikverket planerat att göra för sträckan Bäcken-Skår, men nu funderar man på om det ska bli en för hela sträckan.

– En åtgärdsvalsstudie ser förutsättningslöst på hur man ska hantera det behov som finns, säger Jörgen Einarsson.

Studien tas fram enligt en metodik som kallas fyrstegsprincipen. Man studerar om det går att påverka resebehovet eller om det går att använda befintliga system på ett annat sätt exempelvis genom andra tider eller ändrade hastighetsgränser. Steg tre och fyra är en begränsad ombyggnad respektive en mer omfattande ombyggnad. Stegen är olika tillämpbara i olika fall.

Numera görs alltid en åtgärdsvalsstudie, men metoden fanns inte då när arbetet med väg 161 började för många år sedan, konstaterar Jörgen Einarsson.

Beslut på gång

Ett beslut kan snart vara på gång.

– Jag räknar med att vi landar i beslut under den här månaden. Det är vi på Trafikverket som fattar beslut, men vi vill gärna göra det i samförstånd med regionen och kommunalförbundet. Vi gör det ju på regionens uppdrag.

Att väg 161 måste åtgärdas är man fortfarande överens om och regionens uppdrag till Trafikverket kvarstår, konstaterar Jörgen Einarsson, men arbetet kommer att bli försenat efter regeringens beslut i somras.

ANNONS

– En ny lokaliseringsutredning och vägplan tar cirka 1,5 år, och sedan finns risk att den blir överklagad. En åtgärdsvalsstudie brukar ta ett år, men vi räknar med att arbeta parallellt under en tid så man behöver inte lägga på de tiderna efter varandra, säger han.

Fakta: Väg 161 - detta har hänt

2009: Västra Götalandsregionen påtalar behovet att förbättra trafiksäkerheten.

2011: En förstudie med två alternativ presenteras, korridor A och B.

2012: Uddevalla kommuns miljö- och stadsbyggnadsnämnd efterfrågar en fullständig miljökonsekvensbeskrivning.

2013: Uddevalla kommun förordar korridor A, att förbättra befintlig vägsträcka.

2013: En oenig länsstyrelse godtar fortsatt utredning av korridor B. Beslutet väger tungt i sammanhanget.

2014: Trafikverket beslutar att gå vidare med korridor B.

2016: Länsstyrelsen godkänner Trafikverkets vägplan, och ger tillstånd att dra den nya vägsträckan genom naturskyddat område.

2017: Trafikverket beslutar att sträckan Rotviksbro-Bäcken ska byggas längs den nya sträckningen.

2018: Regeringen beslutar att Trafikverket måste utreda ytterligare.

ANNONS