Nytt fartyg spolar av piraterna

När kaptenen Lothar Dietzschel på splitternya 12 500 dödviktston tunga M/V Lone tycker att piraterna i söderhavet börjar bli närgångna, trycker han på en knapp.

ANNONS
|

Knappen får 50 ton ballastvatten att flytta sig och vräker stora fartyget i sidoläge, dit piraterna försöker klättra in. Sedan startar han artilleriet; vattenkanoner med livsfarligt högtryck och spolar av dem som hänger kvar.

Själv sitter han och den 21 man starka besättningen då inlåsta i fartygets panikrum. Därifrån täcker kameror alla vrår på fartyget. Här inne finns datorer, ett eget mediecenter, sattelittelefoner, mat och allt som behövs för att segla vidare i flera veckor - om så skulle behövas. Alla dörrar ombord är automatiskt låsta, i händelse av någon pirat trots allt skulle ha kommit in fartyget. Hela underdäck kan också rökfyllas, med en tät fet rök, vid behov. Det blir då omöjligt att klättra vidare på stegar och korridorer.

ANNONS

Det 160 meter långa fartyget visades upp igår vild Thulekajen i hamnen, av stolta företrädare för tyska transportören och rederiet SAL (Shiffartskontor Alte Land GmbH) . Detta är rederiets modernaste fartyg, med världens största krankapacitet ombord - fartygets kranar klarar kollin på 2000 ton!

Hon är byggd i Hamburg och besökte Uddevalla på sin jungfruresa som andra hamn, på sin första tripp till Fjärran Östern. Här hämtade hon en 100 ton specialbyggd kran, en "Gantry crane", som Junoverken tillverkat åt kunder i Korea. MV Lones blankpolerade skrov och innandöme drog både hamnarbetares och speciellt inbjudnas blickar till sig. Det är många år sedan Sörvik själv byggde lastbåtar i den här storleken och Uddevallaborna promenerade på kajerna fritt, för att med stolta blickar beskåda underverken.

– Men Mattssonkoncernen är ju aktiv inom offshore, så det är inte otänkbart att vi kommer tillbaka, säger danske Erik Kildegaard som är rederiets danske representant. Tillsammans med Peter Sandberg som är hans motsvarighet i Espoo i Finland, visade han igår det nya fartyget i Uddevalla hamn.

Hon är byggd för riktigt tunga transporter över hela världen. Stora transportkunder hos SAL är Siemens och ABB, berättar Peter Sandberg. När kranen från Uddevalla satts av i Korea bär det av till Japan.

ANNONS

Under 2010 tillfångatogs 1 181 sjömän. Åtta av dem dödades. 2006 var siffran 188. 92 procent av fjolårets fartygskapningar ägde rum längs Somalias kust. Svenska redareföreningen har ställt frågor till regeringen om hur den ser på att man vill beväpna sig ombord på de fartyg som seglar i riskvattnen.

ANNONS