Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Så ändrade internet spelplanen

Bokförsäljningen på internet gick i täten för den utveckling som nu kommer allt starkare på bred front i detaljhandeln. I nästa våg utmanas nu handeln med fysiska böcker av digitala abonnemang.

Redan 1997 startade de första nätbokhandlarna i Sverige, Bokus och Adlibris. Detta var en pionjärbransch, tillsammans med försäljningen av musikmedia, där e-handeln tidigt konkurrerade ut en del butiker i den traditionella detaljhandeln.

Numera har tillväxten för bokförsäljning på nätet mattats av och marknaden mognat jämfört med andra produktkategorier där e-handeln kom igång senare, till exempel livsmedel.

– Bokhandeln har egentligen redan gått igenom den stora omställningen. Genom att titta på den kan man se hur det kommer att bli i andra branscher, säger Mats Ahlström, ordförande i Svenska Bokhandlareföreningen.

Läs mer: Hoppas andra klarar stålbadet

Under några år, med en topp 2015, ökade försäljningen i de fysiska bokhandlarna faktiskt något, både i pengar räknat och i antal sålda exemplar. Men under 2016 började det gå nedåt igen. Detta visade sig vara ett tapp som fortsatte under första halvåret 2017.

Nätbokhandel växer fortfarande något men den mest påtagliga tendensen är att digitala tjänster vinner mark. Genom abonnemang, där kunden betalar per månad, får kunden del av ett visst utbud under perioden.

– Framför allt är det ljudböcker på internet som har ökat väldigt starkt. Det är en stor förändring, säger han.

Hur det ökande lyssnandet, som det oftast handlar om i de digitala tjänsterna, påverkar läsningen av fysiska böcker på sikt, återstår att se. Kanske sprider det snarare litteratur till fler grupper som annars inte köper böcker så ofta vare sig i butik eller på nätet.

– Vi vet inte detta än. Men för människor som köper böcker är läsningen ofta en drivkraft till att fortsätta läsa och köpa fler böcker, säger Erik Wikberg.

Mats Ahlström, hur ska den bokhandeln på gator och torg konkurrera med alternativen i framtiden?

– Det är fortfarande så att vi har böckerna när kunderna kommer in och kan berätta för dem vad som skulle kunna passa. Det är våra konkurrensfördelar. Det är mycket av en presenthandel där många inte planerar i förväg vad de ska köpa och då kan personalen hjälpa till.

Han bedömer att vissa genrer är mer utsatta än andra för konkurrensen från digitala tjänster.

– Jag tror att de tar en del från paperback, deckare och annan inbunden lättare litteratur, säger Mats Ahlström.

Även Erik Wikberg tror på en framtid för böcker i butik som trots allt fortfarande har en stark ställning i statistiken.

– Det är där som många möter boken och kan botanisera på ett annat sätt än på internet. Men om man vill ha kvar sin lokala bokhandel, för det är en pressad bransch, så är det viktigt att man inte bara går och tittar där för att sedan gå hem köpa på nätet.

Något relativt nytt i branschen är att den stora nätbokhandeln Adlibris på svensk mark – liksom den internationella jätten i sammanhanget, Amazon, redan tidigare gjort i några amerikanska delstater – har börjat öppna fysiska butiker i storstäderna. Först skedde det i Stockholm och senast i Göteborg.

– Olika aktörer arbetar innovativt för att se hur de kan tjäna mer pengar, säger Erik Wikberg.

 

Fakta: Försäljningen har ökat totalt

Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen står tillsammans bakom statistik sedan 2013.

Under 2016 var bokförsäljningen totalt (fysiska bokhandel, nätbokhandel, bokklubbar samt dagligvaruhandel) 3,6 miljarder kronor.

Utöver detta redovisades försäljning av digitala abonnemang på 353 miljoner kronor.

I volym såldes 13,1 miljoner exemplar i nätbokhandel (inklusive bokklubbar) år 2016 medan motsvarande siffra för fysisk bokhandel var 11,8 miljoner.

 

 

MEST LÄST