Sol, vind och vatten i dess bästa form

Räkna brännmaneter och äta glass. Det är bara några av de saker man kan roa sig med under en båttur. Och njuta av utsikten förstås.

ANNONS
|

Ett av sommarens måste är en resa med skärgårdsbåtarna. Det tycks det vara många som anser för redan en bra stund innan m/s Sunningen skulle lämna Södra hamnen ringlade sig en lång kö av passagerare. Och det är inte bara folk som ska med. Det är barnvagnar, picknickkorgar, fiskhåvar, grillar och solstolar. Och allt och alla fick plats.

–I dag blir det en tur till Unda för att bada. Hoppas att det är mindre maneter bara, häromdagen hörde vi ett och annat barn som skrek efter att ha bränt sig, säger Jimmie Johansson.

Med sig har han döttrarna Filippa och Julia Ljungström.

ANNONS

–Filippa har roat sig med att räkna brännmaneter, men hon slutade när hon kom till 70, berättar Julia.

Maneter till trots, längs stränderna och på klipporna låg folk och lögade sig i solen. För torsdagen var en sådan där dag när Uddevalla visade upp sig från sin bästa sida.

–Det är premiärturen för vår del. Vi står med husbilen på Kampenhof och det är jättebra. Förutom att det inte finns någon toalett där. Men det är billigt och nära till allt, vi handlar och äter här inne i stan. I går gick vi Strandpromenaden, den var mycket fin, och senare i dag ska vi besöka museet. Vi får stanna i två dagar för att det finns så mycket att göra säger, Dan och Gullan Stockhaus, som har prickat av de mest populära turistmålen.

Det är ju inte alltid som staden får så goda vitsord, kanske att det behövs nya ögon som ser på den. Som Örebrofamiljen Karlsson. Anna, Patrik och dottern Matilda.

–Det är andra gången vi är i Uddevalla, vi fick åka tillbaka för att det är så fint, säger de.

Finfint gick även glassförsäljningen ombord. My Fredriksson, drygt 2,5 år, njöt av en strut modell större.

–Inte mycket vatten.

ANNONS

My var bestämd på den punkten, trots att pappa Björn försökte övertala henne om motsatsen. Fast det är klart, då hade Sunningen inte hunnit så långt ut på havet. My älskar att åka båt och har minsann varit på sälsafari också.

–I dag ska vi bara till Lindesnäs och då är det lättare att ta båten i stället för bilen. Egentligen skulle man åka oftare, men jag tror att man blir lite hemmablind, säger Björn.

Någon tid för glassätande fanns det inte för hopp i landkallen Ib Öjerskog. Ja, det här med båtar har han nog fått med modersmjölken. Mamma Anna-Karin är världsmästare i segling bland annat.

–Det är ett väldigt nice jobb, speciellt sådana här dagar, tycker Ib, som gör sin första säsong.

Då har dagens kapten, Per Hermansson, varit med lite längre. Han började som däcksman 1982. Nu har han kommit upp sig där han sitter längst uppe i styrhytten och har den bästa av utsikter.

Njöt av utsikten gjorde också Uddevallabördiga Birgitta Leosson Jönsson, med maken Staffan. Paret bor i Östersund, en lämplig plats om man älskar skidåkning. Birgitta längtar tillbaka lite grann, speciellt under sommaren. Vem vet För Staffans del var det första besöket i Uddevalla.

ANNONS

–En trevlig liten stad med fantastisk natur, är hans betyg.

Lika nöjda är paret med Sotenäs golfklubb. Den banan säger de, har varit outstanding bland de golfbanor som paret spelat på under sin resa runt om i Sverige.

Hundraåringen m/s Sunningen stävar tillbaka mot Södra hamnen efter närmare två timmar till sjöss. Nya passagerare väntar.

Båtar med historia

Uddevallas skärgårdsbåtar har trafikerat fjordarna sedan 1800-talet. 1876 bildades Ångbåtsaktiebolaget Bohuslänska Kusten som bland annat startade linjetrafik mellan centrala Uddevalla och den anrika gamla badorten Gustafsberg med m/s Gustafsberg.

Som flest fanns 16 ångfartyg i rederiet som då det begav sig trafikerade Göteborg, Marstrand, Uddevalla och Strömstad. Gustafsberg II, eller Gustaf som hon kallas, byggdes vid Göteborgs Mekaniska Werkstad under unionstiden, 1898, och är rederiets äldsta båt. Andra världskrigets kolpriser ledde till att bolaget gick i konkurs 1949.

Skärgårdsbåtarna m/s Sunningen och m/s Gustafsberg II såldes till Uddevalla stad som redan då var ytterst angelägna om en fortsatt skärgårdstrafik från Uddevalla och lät starta linjetrafik i det då vilande bolaget Uddevalla Trafik AB.

Källa: Skärgårdsbåtarna

ANNONS