Tömning av vraken försenas

Myndigheternas planerade provtömning av fartyget Thetis utanför Kungshamn skulle bli starten på att ta hand om 30 fartyg som bedömts som möjliga miljöhot på havets botten. Men juridiska orsaker gör att projektet försenas.

ANNONS
|

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, hade fyra anbud från företag som anser sig kapabla att tömma Thetis på förmodade oljerester, som kan hota miljön under ytan. Myndigheten valde det anbud som uppfyllde alla krav och som fick högst poäng. Då överklagade ett av de förfördelade företagen. Nu ligger ärendet hos Förvaltningsdomstolen.

– Det är olyckligt, men så fungerar det vid statliga upphandlingar. Vi anser att vi har gjort rätt val efter att noga ha gått igenom anbuden. Men parterna har rätt att överklaga beslutet. Vi försöker tala med domstolen så att ärendet inte blir liggande för länge Det här handlar ju om många vrak och vi är i behov av att äntligen komma igång med saneringen, säger HaV:s utredare Christer Larsson.

ANNONS

För några år sedan kartlades 17 000 vrak på botten runt den svenska kusten. 300 av dem bedömdes som mer eller mindre miljöfarliga. Av dem har Havs- och vattenmyndigheten pekat ut 30 som extra viktiga att sanera så snart som möjligt.

– Vårt mål är att lära oss av Thetis inför de kommande fartygssaneringarna, säger Christer Larsson.

HaV har fått fem miljoner om året av Naturvårdsverket till att undersöka och tömma fartygsvrak.

– Det kommer att behövas betydligt större belopp om man ska tömma exempelvis Skytteren utanför Lysekil.

ANNONS