Hett ämne. Trafikverkets projektledare Abbi Tehyrell, till höger, fick svara på många frågor på tisdagen. Från vänster Leif Andersson, Kent Karlsson och Peter Karlsson.
Hett ämne. Trafikverkets projektledare Abbi Tehyrell, till höger, fick svara på många frågor på tisdagen. Från vänster Leif Andersson, Kent Karlsson och Peter Karlsson.

Trafikomläggning på 44:an på fredag

En del av riksväg 44 stängs på fredag och ersätts med en tillfällig förbifart.

ANNONS
|

Det fick de veta som kom på Trafikverkets frågestund om tunnelarbetet på riksväg 44. Platsen var Bohusläns museum på tisdagen.

Trots många klagomål var det bara ett tiotal personer som dök upp.

– Ja, det har varit en del klagomål. Det är därför vi har bjudit hit folk. En del är rädda för att det blir mycket buller, andra pratar om vävningen, att folk ska stå i två köer ända fram tills det blir en kö och man börjar väva, säger Abbi Tehyrell, Trafikverkets projektledare.

Även företrädare för kommunen och entreprenören var på plats.

De stora arbeten som pågår fram till den siste oktober är upprustning av en av de fyra tunnlarna på 44:an samt byggandet av en tvärtunnel mellan den tunneln och tunneln bredvid.

ANNONS

Ett tredje stort arbete är att en rörbro för Kärraån som går under 44:an vid Fröland ska bytas ut.

Det är där som vägen ska stängas av och förbifarten tas i bruk. Man stänger av och testar på fredag, justerar det som behövs och stänger sedan av vägstumpen definitivt nästa vecka och under fem månader.

– Rörbron är genomrostad. Vi ska lägga ner en 80 meter lång plåttrumma och måste schakta tio meter ner i marken, säger Tehyrell.

Besökarna fick också veta att hastigheten på Kurverödsleden vid Frölandsrondellen snart sänks tillfälligt till 50. Rondellen byggs för övrigt också om.

En av besökarna var Peter Karlsson som bor en bit in på vägen till Hee Lursteg, vid Kurverödsrondellen och mittemot den tillfälliga förbifarten. Vägen har använts vid byggandet av förbifarten.

– Jag var lite förbannad för att de plötsligt började greja på vår väg. Jag tyckte att de borde hahaft ett informationsmöte innan och det har de nu då, säger han.

Han har varit orolig för sina barn, att de tvingats gå genom en byggarbetsplats för att komma till bussen, och så är det bullret.

– Vi har kämpat mot trafikbullret i tio år. Då gäller det att passa på när de gör så här stora byggen.

ANNONS

Bullermätningar har gjorts men med olika resultat. Nu hoppas Peter att en ny mätning som är på gång ska visa att bullret är för högt.

Leif Andersson bor också där.

– Jag är främst här för att de ska göra en utredning om trafikflödet genom Herrestad. Det finns ett förslag att göra 44:an till lokalväg och göra en större väg, Kärra Grytinge-leden, och då går den över mitt hus. Det är väldigt ovisst när man bor här, flödet genom Herrestad kommer bli för stort, säger han.

Några svar på sina hjärtefrågor fick de inte, men åtminstone gott om tid att ventilera sina synpunkter.

ANNONS