Trio med blick för gamla jeans

Ta tre gamla barndomskompisar. Nåja, så gamla är de inte, 23 och 24 år. Fulla av idéer, och som till slut fastnar för en. Då har vi Monkeymood.

ANNONS
|

André Viktorsson, Carl Olafsson och Viktor Carlsson hittade till slut något de kunde enas om.

–Vintage. Vi uppskattar den typen av kläder, då pratar vi om jeanskläder från 80-talet, då det var kvalitet. I dag går jeansen alltid sönder i grenen, säger André.

Affärsidén är att plocka russinen ur kakan när det gäller jeansjackor, kjolar och jeans. De tvättar själva och en del av jeansen görs om till shorts. Sedan läggs kläder ut i e-handelsbutiken till försäljning.

–Det är en utmaning att hitta det bästa och köper bara in toppgrejor. Det är inte alla som har lust att gå in på Myrorna och bara rota omkring. Och det finns ett stort intresse. Noora i den norska tv-serien Skam har bidraget till det. Hon går omkring i ett par Levis 501 och den modellen finns fortfarande, men bara i stretch, säger Carl.

ANNONS

Stretch ska det inte vara helt klart. Killarna blir lyriska när de tänker på vilka kläder som deras föräldrageneration har kvar i gömmorna. Nämnder kompisar som kommer i morsans gamla jeans. För de har öga för både märke och modeller. Målgruppen är främst kvinnor men den tänker de bredda.

–Denim är hett, säger André med eftertryck. Vi har nyligen startat med det har varit ett överväldigande intresse. Vi skickar kläder till hela Sverige.

Vi och vi, det är Carl som är packningsansvarig. Han bor fortfarande kvar i Uddevalla och pluggar på Chalmers för att bli sjökapten. André går på Handels i Göteborg och Viktor bor i Stockholm och pluggar på KTH.

–Så det blir mycket telefonkonferenser mellan oss. Överhuvudtaget snackar vi mycket med varandra, hur går det med det och det? Jag har sagt att vi får träffas utan att prata om Monkeymood, men det blir nog svårt för vi lever så i det, säger André.

Men det är inte bara att göra affärer som lockar, killarna har även ett miljötänk med sitt företag.

– Det går åt 11 000 liter vatten för att tillverka ett par jeans, så mycket kräver bomullen. Det är bra om vi kan dela på den miljöbördan, och vi vill bidra till att ändra sitt köpmönster, säger Viktor.

ANNONS

När man startar ett företag ska man utnyttja folk som finns i sin närhet. Visserligen fick André bygga hemsidan genom trial and error, och många timmar tog det, men en proffsig fotograf har man anlitat och loggan har andra vänner gjort, ja ni vet...

–Det gäller att hitta de resurser som finns i ens närhet, dessutom får tips, idéer och kunskap, säger killarna.

Och flickvännerna får agera experter och säga att nej, det där funkar inte, eller det där blir kanon.

Nästa steg är planerad till hösten, då ska Monkeymood flytta sitt lager från Uddevalla till en större lokal i Göteborg.

Namnet Monkeymood då, hur kom det till?

–Namnet kommer ifrån en tanke om att ha ett lekfullt levnadssätt där allt inte måste tas på så stort allvar hela tiden. Då är man enligt oss i ett så kallat Monkeymood. Är lite luddigt kanske men så tyckte vi att det lät riktigt snyggt när vi kom på det, skrattar André.

Goda argument för vintage

Köp second hand. Secondhandplagg är använda och tvättade så de kemikalier som fanns i textilen är till stor del borta. Dessutom minskar miljöpåverkan i och med att det inte behövs produceras en ny produkt till dig.

Vid bevattningen går det åt enorma mängder vatten, men också när bomullen ska beredas och göras om till tyg krävs mycket vatten. Till exempel går det åt omkring 2 700 liter vatten i genomsnitt för en t-shirt och ungefär 11 000 liter för att tillverka ett par jeans. Problemet är att i många länder där bomull odlas är rent vatten en bristvara, så även om bomullen får tillräckligt med vatten så är det inte säkert att de som bor där får det.

Källa: Sveriges Konsumenter

ANNONS