Utmaningen: Satankorven inte så jävlig

"Ni är varmt välkomna in för att köpa den hetaste korven i korvdisken... Om ni törs... " skriver charkuteributiken i sin marknadsföring. Och det gjorde vår reporter Fanny Edstam.

ANNONS
|

"Se hit alla chiliälskare och våghalsar nu har Satankorven äntligen kommit till stan! Ni är varmt välkomna in för att köpa den hetaste korven i korvdisken... Om ni törs..."

Så skriver Uddewalla saluhall i ett meddelande på Facebook. Kanske ett sätt att locka kunder genom sensation?

Men utmaningen var därmed antagen. Med en stark röd färg innehåller Satankorven bland annat Carolina Reaper, chipotle och piri piri.

Korven är tillverkad av svenskt kött i Askum och släpptes veckan innan midsommar. Nu har den alltså kommit till Uddewalla saluhall. Och butikschefen William Magnusson berättar att en och annan kund redan vågat prova.

– Folk tycker den är god. Många tror inte att den går att äta. Men jag vill inte ha en sådan stark korv här. Det ska inte vara en sådan tävling, säger han.

ANNONS

Scoville, eller SHU (Scoville Heat Units), är en enhet för att mäta den upplevda hettan. Men hur het är egentligen Satankorven?

Det kan inte William Magnusson exakt svara på för då behövs ett laboratorium.

Bohusläningen gjorde ett smaktest och korven gav inte någon särskild dödslängtan. Den skapade som väntat en brännande känsla i munnen som växte i ett par minuter. Men snabbt var ordningen återställd. Inget svett, inget akut toabesök. Ingen panik.

Korven smakade gott då den uppenbarligen är gjord på bra kött.

Men krävs det en liten djävul till våghals för att testa? Nä.

ANNONS