Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

– Vi får aldrig ta en konflikt med fuskåkarna, säger Claes Burman Barkebo som har flera åtgärder på gång för att förbättra arbetsmiljön. Bild: Lasse Edwartz

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Väktare blir lösning på bussarna

Vakter sätts nu in på bussarna efter skyddsombudets stopp av biljettviseringarna. Bussförarna ska också utbildas för att inte trigga igång konflikter med resenärer som vägrar betala.

Från och med i dag sätter Uddevalla Omnibus in väktare med fokus på linjerna 1 och 2 samt på vissa hållplatser. En ordningsvakt och en väktare ska patrullera tillsammans. Det är den första i en rad åtgärder som planeras för att komma åt problemet med hot och våld mot bussförarna.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

– Tendensen är att de här problemen ökar. Vissa linjer och områden är särskilt utsatta. Vi har nu både långsiktiga förslag och sådant som kan hjälpa på kort sikt, säger Claes Burman Barkebo, vd, Uddevalla Omnibus.

Västtrafik har redan ökat antalet kontrollanter på bussarna i Uddevalla kommun. Det har funnits kritik mot att de mest har setts till mitt på dagen. Nu ska de också finnas på plats under högtrafik.

– Det är nu fler personer som bötfälls för att de inte har giltig biljett, menar Omnibus vd.

LÄS MER: Busschaufförer i Uddevalla vägrar kontrollera biljetter

LÄS MER: Chaufförer och bussbolag förhandlar om biljettkontrollerna

Kroppskamera

Men varken kontrollanter eller väktare tillhör de långsiktiga lösningarna. Ordningsvakter kostar för mycket och kravet att bussförarna ska titta på biljetterna kommer att vara kvar. Därför studerar Omnibus en permanent lösning med en ny form av trafikvärdar.

– Om vi vet hur deras säkerhet och trygghet kan garanteras ska de befinna sig på samma busslinjer som ordningsvakterna är nu, men de kan även vara på andra platser.

Västtrafiks tågvärdar har testat att ha kamera på kroppen och det kan också bli ett alternativ för chaufförerna inom Omnibuss.

– Med facit i hand kan man ju säga att vi skulle gjort det här tidigare. Men vi har också haft åtgärder på gång en längre tid. Exempelvis projektet "Människan bakom uniformen".

Det var när skyddsombudet i förra månaden stoppade biljettviseringarna som förarnas dåliga arbetsmiljö uppmärksammades. Det gäller allt från betalningsvägran och dåligt bemötande, typ "vi ska knulla din morsa", till dödshot och misshandel av chaufförer. I många fall gjordes polisanmälan.

– Det finns en brist på omtanke och hänsyn som är ett samhällsproblem. Jag tror att mörkertalet är stort här, säger Claes Burman Barkebo.

– Man rapporterar inte allt och vänjer sig efter hand. Det som inte var okej i går är vanligt i dag.

LÄS MER: Beslutet: biljetterna ska kontrolleras igen

LÄS MER: Styrelsen stöttar bussförarna

Biljettsystemet fungerar inte

De farliga situationerna uppstår oftast i samband med biljettviseringen. Västtrafiks biljettsystem är en del av problemet. Erbjudanden missbrukas eller går inte att kontrollera.

– Vi har sagt till att det inte fungerar. Men Västtrafik vill inte ändra sig.

Omnibus tvingas nu samarbeta med andra aktörer som kommunens brottsförebyggande råd, skolor och föreningsliv, för att få resenärerna att betala för sig.

Det dåliga bemötandet när bussförarna frågar efter biljetterna leder till en viss uppgivenhet. Bussförarna får höra att de inte ska utsätta sig själva för fara när de kontrollerar biljetterna.

– Så fort resenärer inte betalar för sig utan går förbi föraren in i bussen ska de vara biljettkontrollanternas ansvar, tycker Claes Burman Barkebo.

Därför satsar företaget också på utbildning.

– I det goda kundmötet ingår konflikthantering. Man måste veta hur man ska göra för att inte trigga igång farliga situationer.

En busschaufför som vill vara anonym tycker det är bra med utbildning. Samtidigt anser han att Västtrafik skapar konflikter när biljettsystemet inte fungerar.

– Man lägger ansvaret på oss förare när det blir konflikter. Det är bedrövligt! Vad ska vi bussförare göra egentligen? Vi förväntas inte säga något, inte se något och inte göra något.

14 polisanmälningar gjordes det senaste året om händelser som bussförarna på Uddevalla Omnibus rapporterade in till Västtrafik. Hot, spott, slag, och aggressivt beteende är sådant som chaufförerna möts av i jobbet.

I början av september stoppade skyddsombudet biljettaviseringarna på Uddevalla Omnibus bussar. Bohusläningen tagit del av förarrapporterna. Sammanlagt 24 förarrapporter om hotfulla eller våldsamma händelser har rapporterats in till Västtrafik sedan september 2017. Av dessa har 14 resulterat i en polisanmälan.

Ett exempel: "Förare påpekar att man inte kan åka två på en ungdomsbiljett. Ordväxling uppstår och ytterligare två gärningsmän kommer. Totalt tre gärningsmän börjar bråka med föraren som får ta emot slag med petflaska och knytnävsslag mot ansikte."