Björn Wolgast, vd på Uddevalla Energi, varnar för oseriösa dörrknackare som försöker sälja elavtal.
Björn Wolgast, vd på Uddevalla Energi, varnar för oseriösa dörrknackare som försöker sälja elavtal. Bild: Andreas Olsson

Varnar för oseriösa elförsäljare

Uddevalla Energi gick under tisdagen ut med en varning för dörrknackare som säljer elavtal. Försäljarna utger sig ha samarbete med Uddevalla Energi, men det är falskt.

ANNONS
|

Under tisdagsmorgonen fick Uddevalla Energis kundtjänst samtal från personer som haft dörrknackare hemma hos sig. Dörrknackarna ska ha utgett sig komma från ett elbolag med säte i Västsverige, som samarbetar med Uddevalla Energi. De har försökt få personer att teckna avtal med dem, och att man i så fall skulle få 100 kronor av Uddevalla Energi.

Men det här är något som det kommunägda elbolaget tillbakavisar. Det finns inget samarbete.

– Vi får överväga om vi ska stämma dem för falsk marknadsföring men det får vi se när vi fått se bredden av det hela, säger vd Björn Wolgast.

Ångerrätt finns

Uddevalla Energi har gått ut med en varning via sin facebooksida för de oärliga dörrknackarna. Man påpekar att det inte finns någon koppling mellan dem och bolaget, och uppmanar de som råkat ut för dörrknackarna att polisanmäla. Uddevalla Energis anställda har alltid företagets logga på kläderna och legitimerar sig.

ANNONS

– Våra säljare och kundtjänst finns ju fysiskt i staden så att man kan fånga upp dem och prata med dem om man har frågor, säger Björn Wolgast.

– Vi uppmanar de kunder som eventuellt har tecknat avtal att ringa till oss. Då kan man utnyttja sin ångerrätt som är på två veckor, påpekar han.

Dalaberg drabbat

Dörrknackningarna verkar enligt Uddevalla Energis kundtjänst ha inträffat i Dalaberg, och man är därför oroad att dörrknackarna riktar in sig på personer som inte har svenska som modersmål.

Förutom dörrknackning ska det aktuella elbolaget också ha bedrivit telefonkampanj i Uddevalla. Uddevalla Energi kommer att kontakta bolaget för att tala om deras metoder.

– Vi tycker att man inte beter sig på det viset i vår bransch. Men det är inte ovanligt. Vi ser ju att myndigheten skärper lagstiftningen mot sånt här med jämna mellanrum och vi välkomnar det, säger Björn Wolgast.

ANNONS