Zonkartan ritas om i regionen

Ett långdraget förslag om att minska regionens 70 kollektivtrafikzoner till tre gick igenom på regionfullmäktige under tisdagen.

ANNONS

Att ändra kollektivtrafikens zoner har legat som förslag länge. Den 9 oktober togs det upp till fullmäktige men återremitterades, därefter har Beredningen för hållbar utveckling behandlat ärendet, för att under tisdagen åter vara i fullmäktige för beslut.

Bland annat Ulrika Frick (MP) yrkade på tillägg till förslaget om de ändrade zonstrukturerna –möjligheten för kommuner att subventionera månadskort för sina invånare ska kvarstå.

Yrkandet fick bifall, men det var inte det enda tilläggsyrkandet som fullmäktige fick ta ställning till.

Egen zon för Göteborg avslogs

Joakim Rosdal (D), passade på att lyfta Demokraternas huvudfråga under diskussionen.

– För att vi i någon mån ska kunna mildra effekterna av Västlänken, måste det finnas en egen zon för Göteborg. Vi har kommit fram till att Göteborg måste vara en zon utöver zonerna a, b, och c. Och den zonen ska ha en lägre taxa än zon A, säger han och gör ett tilläggsyrkande.

ANNONS

– Det finns utrymme för kommunerna att subventionera för sina invånare, det här förslaget handlar inte om taxa, svarar Alex Bergström som yrkar avslag till tilläggsyrkandet.

Demokraternas yrkande avslogs av fullmäktige och de nya zonindelningarna gick igenom.

Fem års infasning

Beslutet innebär att Västtrafiks indelning för zonstrukturen går från nuvarande 70 zoner till tre. Något som debatterats vilt - då det kan komma att slå mot Göteborgarna främst – samtidigt som övriga regionen kommer få billigare resor.

Det kommer vara en infasningsperiod under fem år med det nya zonsystemet för att hitta en balans mellan utgifter och intäkter.

Fakta: Västtrafiks nya zonstruktur

Zon A omfattar Göteborg, Mölndal, Partille och Öckerö kommun.

Zon B omfattar övriga 9 kommuner i Göteborgsregionen, inklusive Kungsbacka.

Zon C omfattar resterade 37 kommuner i regionen.

ANNONS