Vd:n får sparken efter verkstadsskandalen

Ove Erikson, vd för Göteborgs Stads Leasing AB, fick sparken på onsdagskvällen. Styrelsens beslut är en följd av den granskning av Gatubolaget som GP inledde i februari.

ANNONS
|

Det var en enig styrelse i Göteborgs Stads Leasing AB, före detta Gatubolaget, som kom fram till att den saknar förtroende för Ove Erikson.

- Vi har avslutatat vd:ns jobb. Han lämnar med omedelbar verkan, säger Mats Arnsmar (S), styrelseordförande i Göteborgs Stads Leasing AB.

Arnsmar motiverar det eniga styrelsebeslutet:

- Den dagliga skötseln har brustit. Förtroendet är naggat i kanten.

Ove Erikson, 63, har arbetat 43 år i kommunen och har det gamla chefsavtalet som gällde fram till i september i fjol. Det betyder att han får en fallskärm på 24 månadslöner.

Styrelsen i GSL beslutade vid onsdagens långa sammanträde att anställa Birgitta Roos som tillförordnad vd i bolaget. Hon kommer närmast från posten som stadsdelsdirektör i Centrum.

ANNONS

Beslutet togs efter att revisionsfirman Pwc presenterat sin utredning av "eventuellt otillbörligt agerande i Göteborgs Stads Leasing ABs verkstäder". Den beställdes av bolagets styrelse, samma dag som GP publicerade de första artiklarna om den misstänkta nepotismen i den kommunala verkstaden på Ringön.

Rapporten är på 55 sidor. Mats Arnsmar säger att "den ska vi jobba vidare med".

- Vi kommer att titta på skatteffekterna för bolaget. Det finns tveksamheter om bolagsskatten.

Riskerar ni en skattesmäll?

- Vi måste titta på frågan om det finns ett förmånsvärde (av reparationerna), svarar Arnsmar.

GP har talat med Bengt Wiberg (L) i bolagets styrelse. Han vill inte ge några kommentarer.

- Vi har enigt i styrelsen beslutat att det är styrelseordförande Mats Arnsmar som ska uttala sig, säger Wiberg.

Verkstaden är till för att reparera och serva kommunens bilar. Men GP kunde visa att en mängd bilar ägda av anhöriga och släktingar till chefer i Gatubolaget blivit reparerade där. Bland dessa fanns bilar tillhöriga fyra släktingar till vd:n Ove Erikson, bland dem hans brors bil. Tillfrågad om detta svarade Erikson GP att han inte haft en aning om detta.

En jämförelse med vad en vanlig, privat bilverkstad debiterar visade att släktingarnas bilar reparerats till betydligt lägre priser på den kommunala verkstaden.

ANNONS

Förutom vd:ns släktingar hade anhöriga till fem av de sju personerna i den kommunala bolagsledningen haft antingen egna eller anhörigas bilar inne på verkstaden.

Det har handlat om barn, bröder, brorsöner och brorsdöttrar, svägerskor, fruar, makar, sambor, ex-sambor, svärsöner och svärdöttrars fäder som rullat in sina fordon hos kommunen.

För två veckor sedan kom stadsrevisionen med en rapport som underkände såväl vd som styrelses agerande. Revisorerna utdelade den hårdast formen av kritik - en anmärkning - mot ledningen:

"Bolagets styrelse och vd har brustit i sitt ansvar att styra, leda, följa upp och kontrollera verksamheten, vilket också lett till en förtroendeskada för Göteborgs Stad", skrev revisionen.

Den hade enbart granskat vad som hänt under 2016, Pwc har undersökt förhållandena i Gatubolaget sedan 2008.

Förutom att privatreparationerna skadat förtroendet för hela Göteborgs kommun, noterade stadsrevisionen att släktingreparationerna i några fall fakturerats först efter två till tre år.

Uppgifterna i GP:s artiklar ledde till att chefsåklagare Mats Eriksson började utreda förhållandena på den kommunala verkstaden. Samtidigt polisanmäldes den av flera privatpersoner.

Mats Eriksson säger på onsdagen att Pwc-rapporten kommer att tas in i den pågående förundersökningen, som är rubricerad trolöshet mot huvudman.

- Vi har kommit en bit i förundersökningen. Vi har inhämtat en del material och jag har lämnat direktiv till bedrägeriroteln om vissa utredningsåtgärder, säger Eriksson.

ANNONS

Kommunens verkstad anmäldes av Sveriges fordonsverkstäders förening till Konkurrensverket, där anmälan nyligen avskrevs.

GP har utan framgång sökt Ove Erikson.

ANNONS