Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

180112-brasilflygborta-596396_se.bhn_1.jpg
Olycksplanet var av den här typen, Airbus A330. Arkivbild från Moskva-flygplatsen Sjeremetevo.

AF447-tragedin: Piloterna pekas ut

Så reagerar Ophélie Toulliou från en anhörig-organisation på den senaste olycksrapporten om AF447, Air France-planet som försvann över Atlanten den 1 juni 2009.

Samtliga 228 ombord dog, bland dem tre svenskar.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Toulliou förklarar att det är upprörande att all skuld i den nya rapporten läggs på piloterna, och att man ignorerar ett annat spår om att nedisade fartmätare skulle ha varit en avgörande faktor.

Enligt den nya sammanställningen, som ingår i den fortsatta juridiska utredningen, skriver den franska haverimyndigheten BEA att piloterna tappade kontrollen över planet efter att ha vidtagit felaktiga åtgärder.

Kaptenen var på schemalagd rast, och den tjänstgörande piloten hade otillräcklig utbildning och vana för att hantera läget när planet började störta.

Anhörigorganisationen vill ställa Airbus och Air France till svars för tragedin.

Parterna har nu två månader på sig att formellt reagera på rapporten.

Planet, en Airbus A330, var på väg från Rio-flygplatsen Galeão till Paris–Charles de Gaulle när det flög in i turbulens och försvann. Senare hittades vrakdelar, men det tog nästan två år innan större delen av vraket lokaliserades. Omkring 150 av dödsoffren har kunnat bärgas efter olyckan.

MEST LÄST