Både Google och Facebook spred felaktiga uppgifter om massmordet på Route 91 Harvest festival.
Både Google och Facebook spred felaktiga uppgifter om massmordet på Route 91 Harvest festival.

Internetjättar spred desinformation om dådet

De två internetjättarna Google och Facebook var högst delaktiga i att sprida desinformation efter massmordet i Las Vegas. De skyller på sina algoritmer.

ANNONS
|

Amerikaner som vaknade upp på måndagsmorgonen kunde få bilden av att den som låg bakom dådet var liberal, stöttade demokraterna och hatade presidenten Donald Trump. Eller att FBI redan hade kopplat skytten till terrorgruppen IS, och att "mainstream media" mörkade att han nyligen hade konverterat till islam.

Påståendena var helt osanna men spreds flitigt via Google och Facebook, skriver New York Times.

Dök upp i topp

I Googles fall handlade det om ett inlägg som tog sin början på sajten 4chan, som är känd för extremt innehåll ofta långt ute på högerkanten. Fel gärningsman pekades ut, men historien plockades upp av Google och lades ut bland dess toppnyheter, där andra korrekta nyheter hamnar, skriver sajten gizmodo.com.

ANNONS

Flera timmar efter att människor gjorde en sökning på den felaktigt utpekade mannen dök sökresultatet upp i topp på Google.

För Facebooks del hamnade en text från en sajt vid namn "Alt-Right News" på Facebooks "safety check"-sida. Det är en sida där vänner och familj ska kunna få och ge hjälp efter en kris, som Facebook själv beskriver det. Även där beskrevs skytten felaktigt som en Trump-hatande liberal, skriver fastcompany.com.

Vissa användare såg också en artikel från Sputnik, en nyhetsorganisation som kontrolleras av den ryska regeringen, om att FBI hade kopplat skytten till terrorgruppen IS, skriver New York Times. FBI har sagt att man inte har gjort några kopplingar till utländska terrorgrupper.

Skyller på algoritmer

Både Google och Facebook skyller på sina algoritmer som reglerar vad som syns i folks flöden.

"Det här borde inte ha inträffat för några ärenden, och vi kommer att fortsätta göra algoritmförbättringar för att förhindra detta från att hända i framtiden", säger en talesperson för Google till tidningen.

En talesperson för Facebook säger: "Vi arbetar med att lösa problemet som lät detta ske från första början och vi beklagar djupt förvirringen som det här har orsakat".

TT
ANNONS