Ägaren: Fartyget Norsten plundrat efter brand

ANNONS
|

Norsten är en före detta minsvepare och det senast beställda svenska militärfartyget i trä.Fartyget började brinna tidigt på måndagen ochpå grund av dess konstruktion med dubbla skrov var branden svårsläckt.

Ägaren Bengt Johansson blev informerad om den pågående branden tidigt på måndagen men fick inte tillträde till Norsteneftersom fartyget var avspärrat för teknisk undersökning.

"Allt förvandlat till aska"

Han berättar att det hade placerats ut en vakt från ett säkerhetsbolag för att förhindra att någon obehörig tog sig in i båten. Det var först sent på tisdagen som han fick se förstörelsen ombord på Norsten med egna ögon.

– Det brann inuti, där de vackraste delarna av inredningen fanns. Allt byggdes på plats, snickare bar planka för planka in i de fyra hytternaoch byggde borden, byråerna, skrivbordenoch sängarna. Nu är allt förvandlat till aska, säger han.

ANNONS

Dessutom upptäckte Bengt Johansson att fartyget hade blivit plundrat. Han berättar att polisen inte hade informerat honom om att den tekniska undersökningen var klar. Istället ska de ha tagit bort avspärrningarna och lämnat fartyget obevakat.

"Som gratisbuffé i Nordstan"

Enligt Bengt Johansson fick han ett samtal från en bekant som berättade att det fanns personer ombord på båten. När han kom fram såg han att VHF-apparaterna, som används för att kommunicera till sjöss, hade stulits.

– Den var obevakad i en timme. Jag kan inte vara arg på dem som tog dem, det finns en del förlorade själar som inte har en spänn här på Gullbergs strandgata. Men hur kunde polisen lämna ett vidöppet fartyg bara sådär utan att ringa mig?Det är som att ställa ut en gratisbuffé i Nordstan, säger han.

Han berättar att han ringt till polisen men inte fått någon förklaring.

"Inte så konstigt"

Peter Kroon, en av gruppcheferna vid avdelningen för grova brott vid polisen i Storgöteborg, som utreder fartygsbranden, bekräftar att de genomfört en teknisk undersökning av platsen.

– Därefter hävde vi avspärrningarna och i samma ögonblick övergår ansvaret till ägaren. Det tycker jag inte är så konstigt, säger Peter Kroon.

Har ni inte ett ansvar att se till att ägaren får veta när fartyget lämnas obevakat?

ANNONS

– Vi brukar i normalfallet se till att låsa om det går och kontakta ägare. Jag vet inte vad som har hänt just här, hur kommunikationen har varit så jag lämnar det öppet. Det har framförts klagomål om detta från ägaren, det får vi titta på.

Den tekniska undersökningen väntas bli klar om tidigast en vecka.

ANNONS