Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Fartyget var lastat med gödningsmedel samt över hundra ton drivmedel. Bild: Kustbevakningen

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Dramatisk sjöräddningsinsats under natten

Under natten fick Kustbevakningen rycka ut till ett bulklastfartyg utanför Marstrand. Fyra meter höga vågor och hårda vindar höll på att driva fartyget på grund. Fartyget var lastat med gödningsmedel samt över hundra ton drivmedel.

Ett cirka 90 meter långt bulklastfartyg höll på att driva på grund under natten. Utanför Marstrand var det hårda vindar på 23 meter per sekund och grov sjö med fyra meter höga vågor, något som höll på att sluta i katastrof. Lasten bestod av gödningsmedel. Dessutom fanns över hundra liter drivmedel till de egna maskinerna ombord.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Anledningen till att fartyget hamnade på drift var haveri på huvudmaskinen, vilket gjorde att det inte kunde manövreras i det hårda vädret. På grund av den grova sjön började fartyget och de åtta besättningsmännen istället driva mot land.

– De försökte reparera maskinerna ombord, men när de kommit tillräckligt nära land försökte de istället ankra. De bromsades dock inte tillräckligt och ankaret fäste inte helt och hållet, berättar Roger Gebauer, stabschef på Kustbevakningen.

Stor räddningsinsats

Kustbevakningen kallades till platsen och började bogsera fartyget bort från land. De informerades tidigt om händelsen och var därför beredda på att rycka ut. Det hela mynnade ut i en stor räddningsinsats med flera inblandade.

– Vi ryckte ut med två enheter, sedan hade vi naturligtvis informerat Transportstyrelsen och Sjöfartsverket. Även den kommunala räddningstjänsten var engagerade som vår beredskap i land utifall att något skulle inträffa.

Kommer till Göteborg

Rederiet själva har skickat en bogserbåt som i nuläget håller på att ta över bogseringen av fartyget.

– Fartyget är just nu på väg till Göteborg för att repareras. Det blev inga skador av själva olyckan utan det är maskinhaveriet som ska åtgärdas, säger Roger Gebauer.

Vad hade kunnat hända om ni inte hade hunnit fram i tid?

– Det är svårt att spekulera i vad som hade kunnat hända. Men scenariot vi ville undvika var ju att de skulle gå på grund, vilket hade lett till en mycket större olycka.